Spara din kundvagn

Fastbox stängd

{{cart.Info.Name}}

Vad vill du göra med din kundvagn?

Solar förvandlas till ett digitalt inköps- och tjänsteföretag

Att utse en ny VD 2014 innebär en betydande strategiändring samt en ny identitet för Solar.

När Anders Wilhjelm utses till ny VD går Solar från att vara ett produktorienterat företag till att fokusera mycket mer på tjänster.

En stor omvandling av företaget har påbörjats. Från att vara en teknisk grossist får Solar en ny identitet och utvecklas till ett digitalt inköps- och tjänsteföretag. Det betyder att företaget nu fokuserar på att köpa för kundernas räkning. Vidare uppmärksammas värdeskapande tjänster som kompletterar produkterna.

Logistik och leveranstjänster är avgörande för denna förändring. Därför expanderar Solars populära 1 timmars leveranstjänst, Solar Fastbox, som ursprungligen utvecklades för den danska marknaden, till att omfatta flera större städer på de ytterligare marknaderna.

Under denna period flyttar Solar också sitt huvudkontor från Kolding till Vejen i Danmark där det danska dotterbolaget redan ligger, för att komma närmare den dagliga verksamheten.

Strategin är centrerad kring lönsam tillväxt. Det innebär att 2015 avyttrar Solar sin tyska affärsverksamhet, som har varit förlustbringande i flera år.

Å andra sidan förvärvar Solar i början av 2016 det nederländska företaget MAG45, som är specialiserat på lösningar inom integrerad leverans. Förvärvet bidrar till att öka exponeringen inom industriområdet.

Senare samma år förvärvar Solar också den norska utbildningsverksamheten Euro Business School, som går samman med Solars egen utbildningsverksamhet, Solar School. Tillsammans blir de Scandinavian Technology Institute.

Huvudkontoret i Kolding flyttade till Vejen

Kolding

Vejen

Den gröna övergången
Solar har under flera år fokuserat på energioptimering, energieffektiva lösningar och förnybar energi. Klimat och energi är ett växande affärsområde med ökande försäljning inom värmepumpar och med förvärvet av den danska solenergiföretagaren DrivhusEffekten 2017 blir Solar verkligen en aktiv aktör i den gröna omställningen.

 

Solenergiföretagaren, som byter namn till Solar Polaris, är bland de största i Skandinavien och specialiserar sig på installation av solcellsanläggningar för privata företag, offentliga institutioner, bostadsföreningar och husägare. Solar Polaris utför alla faser av projektet, från första kontakten till service av den färdiga anläggningen under hela dess livslängd.

Digital nätverksstrategi
Med en effektiv och ökande e-handel som grund väljer Solar att satsa ännu mer på digitalisering. Solar fastställer en digital nätverksstrategi. Detta innebär att Solar, genom digitalisering och ett nätverksbaserat affärsutvecklingssätt, arbetar öppet och innovativt med digitala föregångare för att öka kundernas effektivitet och lönsamhet.

Under denna period investerar Solar i en rad digitala nystartade företag. Bland dessa nystartade företag hittar vi de två danska företagen Minuba och GenieBelt. GenieBelt går sedan samman med det belgiska APROPLAN och blir LetsBuild. Solar investerar också i det svenska börsnoterade bolaget BIMobject och norska Viva Labs.

Sakernas internet, molnbaserade lösningar, smarta hemlösningar, trådlös sensorteknik och digital konstruktion är bara några av de många nya termer som kommer in på agendan. En rad digital teknik kommer in på scenen. De mognar snabbt och har en stor potential att öka effektiviteten i branscher som börjar sakna kvalificerad arbetskraft. Denna brist på arbetskraft skulle i stor utsträckning kunna lösas genom att omfamna dessa digitala verktyg och arbeta mer effektivt.

I digital affärsutveckling genomsöker Solar hela värdekedjan efter möjligheter att tillföra värde med digitala lösningar och företagets kärnkompetenser. Sedan väljer Solar de områden där det är möjligt att bidra genom att påskynda utvecklingen och arbeta strategiskt tillsammans för att förändra och digitalisera oproduktiva vanor.

Med nya tjänster som stöder detta stärker Solar sin relation till kunderna och lockar nya typer av kunder. Investeringarna ger också ny digital teknik och kompetens när det gäller affärsutveckling. Förutom att utbyta erfarenhet, kunskap, marknadsinsikt och kunder får Solar snabbare tillgång till nya typer av marknader.

Samtidigt finns det några extra bonusar att samla in för de digitala föregångarna. Solars digitala partners stärker deras möjlighet att genomföra några ambitiösa tillväxtplaner via kapitaltillskott samt tillgång till ett etablerat affärsnätverk och gediget branschkunskap från Solar. Starkare tillsammans.

Det sista kapitlet i Solars historia publiceras den 17 december 2019.