Behöver du hjälp?

Ring 0771-111 100 eller sök svaret bland vanliga frågor nedan. Du kan även maila oss på kundcenter@solar.se

Oavsett om du behöver hjälp med att lägga order, få teknisk rådgivning eller hjälp med returer och reklamationer så finns vi där för dig. 

Webbretur

Det enda du behöver är ett login till Solar Webshop. Lika enkelt som det är att beställa på webben, lika enkelt är det nu att returnera. (Gäller än så länge enbart för ert överskottsmaterial och som är lagerlagt hos Solar). 

Jag vill göra en Webbretur

Vanliga frågor

  • Vad har ni för garantitid?

    Vad har ni för garantitid?

    Svar Garantitiden ligger generellt på två år, och reklamationer som är äldre än så kan bli svåra att driva. Undantag finns för produkter som är inköpta under entreprenadavtal där garantitiden kan vara längre. Om du är osäker på under vilka förutsättningar du har köpt in en produkt, ber vi dig vända dig till din ansvariga Solar-säljare.

  • Vad ligger returavdraget på?

    Vad ligger returavdraget på?

    Svar På lagerförda artiklar tar vi ut ett returavdrag på 20 %. När det gäller artiklar som vi inte har på lager brukar returavdraget hamna på 40-50 %. Det kan dock variera beroende på artikel och leverantör. För att få reda på ett exakt returavdrag kan du kontakta kundservice så tar vi reda på det. Observera att vi inte kan garantera att det går att returnera artiklar som vi inte har lagerförda.

  • Kan jag lämna in min retur/reklamation i en Solarbutik?

    Kan jag lämna in min retur/reklamation i en Solarbutik?

    Svar Ja, du kan lämna in alla typer av returer och reklamationer på vilken Solar-butik du vill. Det behöver alltså inte vara den Drive In du tillhör.

  • Hjälper ni till med att ta tomma kabeltrummor i retur?

    Hjälper ni till med att ta tomma kabeltrummor i retur?

    Svar Ja, vi kan ombesörja en transport från dig till vårt centrallager. Observera dock att kabeltrummor ej genererar någon kredit. Se undantagen i nedan fråga.

  • Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?

    Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?

    Svar Ja, Qaddy- och Wavintrummor är de enda trummor som genererar en kredit. För en Qaddytrumma erhåller du 600kr och för Wavintrummor varierar krediten beroende på trumstorlek och skick. För att få reda på en mer specifik kredit gällande Wavintrummor, kan du be Solar Kundservice att ta reda på detta åt dig. Då behöver de veta trummans mått och skick. Det allra bästa är om du skickar en bild via e-mail till kundservice.returreklamation@solar.se, och ber om att få ett besked om vilken summa du får tillbaka.

  • Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?

    Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?

    Svar Detta är sådant som chauffören skall ta med vid nästa leverans, vilket betyder att en specifik upphämtning av detta inte skall behövas. Om det är för lång tid till nästa leverans eller om emballaget inte hämtats upp som planerat löser vi naturligtvis detta.

  • När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?

    När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?

    Svar Vid retur av en lagerförd artikel erhåller du kredit inom en månad från det att vi hämtat upp returen. Vid retur av en icke lagerförd artikel samt vid reklamation tar det något längre tid, och kredit kan förväntas inom två månader från upphämtningsdag.

  • Hur gör jag om jag saknar kreditfaktura för en retur?

    Hur gör jag om jag saknar kreditfaktura för en retur?

    Svar Kontakta Solar Kundcenter för retur och reklamationer. Du når dem via e-mail kundcenter@solar.se eller via telefon 0771-111 100. Så får du veta statusen för ditt returärende.

  • Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!

    Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!

    Svar OSamlingsfaktura skiljer på leveranssätt vilket exempelvis innebär att ni får två olika samlingsfakturor om ni hämtar ut gods i Solarbutik och får gods utlevererat till arbetsplats. När det gäller kreditfakturor så går dessa ut direkt. Anskaffningsvaror faktureras när ordern har prissatts. Vid månadsavslut sänds det ut också ut fakturor separat. Det går i dagsläget inte att få samlingsfaktura vid e-faktura via internetbank eller vid EDI-lösningar.

  • Jag har mottagit en kreditfaktura, hur utnyttjar jag den?

    Jag har mottagit en kreditfaktura, hur utnyttjar jag den?

    Svar Beloppet på kreditfakturan är ett tillgodohavande som du kan använda när du betalar en faktura. Gör din inbetalning till Solars bankgiro (bankgironummer hittar du på fakturan). Istället för att använda OCR så väljer du ”Meddelande” när du registrerar din betalning via internetbanken. I meddelanderutan anger du den/de fakturanummer du vill betala samt kreditfakturans nummer och betalar in mellanskillnaden.

  • Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?

    Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?

    Svar Ja, dessa finns tillgängliga på ditt konto under fliken ”Order”. Där finner du även instruktioner för hur du går tillväga.

  • Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?

    Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?

    Svar En betalningspåminnelse består av två sidor. Den första sidan är en sammanfattning av den totala summan för de fakturor som finns i listan på sidan två. Sida två innehåller alltså en översikt med samtliga förfallna fakturor. I denna översikt finna även eventuella krediter. Ett minustecken efter beloppet indikerar ett belopp er tillgodo, i form av antingen en kredit eller om ni råkat betala för mycket vid något tillfälle.

  • Vad är det för fakturor som börjar på nummer 11, 14 eller 16?

    Vad är det för fakturor som börjar på nummer 11, 14 eller 16?

    Svar Om du mottagit en betalningspåminnelse från Solar där fakturanumret börjar på 16, är detta en räntefaktura. De dokument som börjar på 11 eller 14 är inte fakturor, detta är bokföringsposteringar som bildas om du har betalt för mycket eller för lite vid något tillfälle. Om du betalt för mycket finns det ett minustecken efter beloppet, som indikerar att du har detta belopp tillgodo.

  • Hur gör jag när jag fått fel pris på en faktura?

    Hur gör jag när jag fått fel pris på en faktura?

    Svar Kontakta Kundcenter på kundcenter@solar.se eller på telefonnummer 0771 111 100

Orderbekräftelse

Anmälan om att aktivera orderbekräftelse

gör anmälan

PDF-fakturor

Anmälan om att få fakturor i pdf-format

gör anmälan