Kundservice

Kundservice alltid redo

Reklamation, retur, fråga om fakturor eller var din leverans är? Kundservice fixar allt och lite till, och vi tar även beställningar om du vet vad du vill ha. 

Telefonnr:
0200-230 250

Mejl:
kundservice@solar.se

Snabborder

För dig som snabbt vill lägga en order och har ditt kundnummer samt artikelnummer redo.

För att göra en snabborder kontakta oss:
order@solar.se
0200-230 250 och knappval 0 

Webbretur

Skapa din retur med några få klick!

Det enda du behöver är ett login till Solar Webshop. Lika enkelt som det är att beställa på webben, lika enkelt är det nu att returnera. (Gäller än så länge enbart för ert överskottsmaterial och som är lagerlagt hos Solar).

Vid frågor angående webbreturer kontakta oss:
kundservice.returreklamation@solar.se
tel: 0200–230 250 

FAQ - Kundservice

  • Vad har ni för garantitid?

    Vad har ni för garantitid?

    Svar Garantitiden ligger generellt på två år, och reklamationer som är äldre än så kan bli svåra att driva. Undantag finns för produkter som är inköpta under entreprenadavtal där garantitiden kan vara längre. Om du är osäker på under vilka förutsättningar du har köpt in en produkt, ber vi dig vända dig till din ansvariga Solar-säljare.

  • Hur ser jag vem som är min ansvariga Solar-säljare?

    Hur ser jag vem som är min ansvariga Solar-säljare?

    Svar Detta ser du enklast genom att logga in på Solar Webshop. Där ser du din ansvariga säljare i den högra spalten under din kontakt. Om du inte har tillgång till att logga in på Solar Webshop kan du kontakta Solar Kundservice för att få svar på detta.

  • Vad ligger returavdraget på?

    Vad ligger returavdraget på?

    Svar På lagerförda artiklar tar vi ett returavdrag på 20%. På artiklar som vi inte har på lager, tar vi ut ett högre returavdrag. Detta kan variera beroende på vår leverantörs returavdrag, men hamnar generellt sett på 40%. För att få reda på ett exakt returavdrag kan du be Solar Kundservice att ta reda på detta åt dig.

  • Kan jag lämna in min retur/reklamation i en Solarbutik?

    Kan jag lämna in min retur/reklamation i en Solarbutik?

    Svar Ja, du kan lämna in alla typer av returer och reklamationer på vilken Solar-butik du vill. Det behöver alltså inte vara den Drive In du tillhör.

  • Hjälper ni till med att ta tomma kabeltrummor i retur?

    Hjälper ni till med att ta tomma kabeltrummor i retur?

    Svar Ja, vi kan ombesörja en transport från dig till vårt centrallager. Observera dock att kabeltrummor ej genererar någon kredit. Se undantagen i nedan fråga.

  • Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?

    Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?

    Svar Ja, Qaddy- och Wavintrummor är de enda trummor som genererar en kredit. För en Qaddytrumma erhåller du 600kr och för Wavintrummor varierar krediten beroende på trumstorlek och skick. För att få reda på en mer specifik kredit gällande Wavintrummor, kan du be Solar Kundservice att ta reda på detta åt dig. Då behöver de veta trummans mått och skick. Det allra bästa är om du skickar en bild via e-mail till kundservice.returreklamation@solar.se, och ber om att få ett besked om vilken summa du får tillbaka.

  • Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?

    Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?

    Svar Detta är sådant som chauffören skall ta med vid nästa leverans, vilket betyder att en specifik upphämtning av detta inte skall behövas. Om det är för lång tid till nästa leverans eller om emballaget inte hämtats upp som planerat löser vi naturligtvis detta. Kontakta då vår logistikavdelning och be om en upphämtning.

  • När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?

    När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?

    Svar Vid retur av en lagerförd artikel erhåller du kredit inom en månad från det att vi hämtat upp returen. Vid retur av en icke lagerförd artikel samt vid reklamation tar det något längre tid, och kredit kan förväntas inom två månader från upphämtningsdag.

  • Hur går jag tillväga om jag har ett ersättningskrav i samband med en reklamation?

    Hur går jag tillväga om jag har ett ersättningskrav i samband med en reklamation?

    Svar Om du har haft omkostnader i samband med din reklamation, finns det möjlighet att få en skälig summa utbetald. Detta gäller t ex arbetstid, milersättning och lifthyra. I detta fall ber vi dig att fylla i en ALEM-blankett om det gäller en el-vara, eller en AA VVS-blankett om det är en VVS-vara. Dessa blanketter hittar du nedan. Tänk på att specificera ersättningskravet med en totalsumma (x timmar á x kr= x kr).Därefter är det Solars leverantör som tar ställning till om ersättningskravet godkänns eller ej. Solar som grossist är alltså endast en mellanhand i denna fråga. Observera att ärende med ersättningskrav kan dröja något längre än ett ärende utan ersättningskrav.

  • Hur gör jag om jag saknar kreditfaktura för en retur?

    Hur gör jag om jag saknar kreditfaktura för en retur?

    Svar Kontakta Solar Kundservice för retur och reklamationer. Du når dem via e-mail kundservice.returreklamation@ solar.se eller via telefon 0200-230 250. Så får du veta statusen för ditt returärende.

  • Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!

    Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!

    Svar Om du anmält att du önskar få samlingsfakturor kan du vid ändå mottaga singelfaktura när du till exempel beställer via ett upprättat projekt eller om du använder olika sätt när du beställer; via Solar Webshop, hämtar i butik eller via en Solar-säljare. Kontakta din säljare eller Solar Kundservice om du vill få reda på de olika alternativ som finns. Du når Solar Kundservice via e-mail kundservice.faktura@solar.se eller via telefon 0200-230 250.

  • Jag har mottagit en kreditfaktura, hur utnyttjar jag den?

    Jag har mottagit en kreditfaktura, hur utnyttjar jag den?

    Svar Beloppet på kreditfakturan är ett tillgodohavande som du kan använda när du betalar en faktura. Gör din inbetalning till Solars bankgiro (bankgironummer hittar du på fakturan). Istället för att använda OCR så väljer du ”Meddelande” när du registrerar din betalning via internetbanken. I meddelanderutan anger du den/de fakturanummer du vill betala samt kreditfakturans nummer och betalar in mellanskillnaden.

  • Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?

    Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?

    Svar Ja, dessa finns tillgängliga på ditt konto under fliken ”Order”. Där finner du även instruktioner för hur du går tillväga.

  • Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?

    Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?

    Svar En betalningspåminnelse består av två sidor. Den första sidan är en sammanfattning av den totala summan för de fakturor som finns i listan på sidan två. Sida två innehåller alltså en översikt med samtliga förfallna fakturor. I denna översikt finna även eventuella krediter. Ett minustecken efter beloppet indikerar ett belopp er tillgodo, i form av antingen en kredit eller om ni råkat betala för mycket vid något tillfälle.

  • Vad är det för fakturor som börjar på nummer 11, 14 eller 16?

    Vad är det för fakturor som börjar på nummer 11, 14 eller 16?

    Svar Om du mottagit en betalningspåminnelse från Solar där fakturanumret börjar på 16, är detta en räntefaktura. De dokument som börjar på 11 eller 14 är inte fakturor, detta är bokföringsposteringar som bildas om du har betalt för mycket eller för lite vid något tillfälle. Om du betalt för mycket finns det ett minustecken efter beloppet, som indikerar att du har detta belopp tillgodo.

  • Hur gör jag när jag fått fel pris på en faktura?

    Hur gör jag när jag fått fel pris på en faktura?

    Svar Tala med din Solar-säljare som i sin tur åtgärdar att detta kommer att rättas till.

Blanketter och instruktioner

(PDF-format)

Orderbekräftelse

Anmälan om att aktivera orderbekräftelse

gör anmälan

PDF-fakturor

Anmälan om att få fakturor i pdf-format

gör anmälan