Laddat för Elbilsboom

Solar investerar i en fossilfri framtid. Inte minst då det gäller satsningen på laddstationer för elbilar.

 

Solar investerar i en fossilfri framtid.

Inte minst då det gäller satsningen på laddstationer för elbilar.
– Därför går vi in i ett tätare samarbete med Garo, säger K-G Brattfors, marknadschef på Solar, som ser en kraftig tillväxt på elbilsmarknaden Garo, med bas i småländska Gnosjö, är framgångsrik leverantör av elektriska installationsmaterial. 
Företaget, som nyligen börsnoterades, har på kort tid blivit marknadsledande i Norden på laddare för elbilar. 
– Vår affärsmodell bygger på att vi distribuerar våra produkter genom elgrossister, säger Reine Lönn, försäljningschef för laddinfrastruktur på Garo.
– Solar är en mycket viktig samarbetspartner för oss totalt sett, inte bara då det gäller laddstationer. Han beskriver en närmast lavinartad utveckling av produktområdet elbilsladdning och all tillhörande utrustning.
– Garo har levererat många tusen laddare av olika modeller. Och marknaden kommer att växa kraftigt då antalet el- och hybridbilar bedöms fördubblas varje år de närmaste  åren, vilket gör detta produktområde mycket intressant.
– Under 2017 och framåt handlar det om satsningar i miljardklassen, enbart på infrastruktur.

Många fördelar

Garo täcker in allt från små hemmaladdare, via publika laddare vid arbetsplatser och butiker (finns till exempel vid Solars butiker) till större laddningsstationer som erbjuder snabbladdning.
– Snabbladdarna påminner om bensintappar och ska finnas på olika knutpunkter och längs de trafikerade vägarna. Här ska du kunna ladda din elbil på 20 minuter, förklarar Reine Lönn. Fördelarna med elbilar är uppenbara: de skonar miljön, släpper inte ut koldioxid och är tysta. Nackdelen har varit den begränsade Räckvidden. De flesta elbilarna på marknaden kan idag köras 10–15 mil på en laddning.
– Men inom två år kommer de att gå uppemot 30 mil, alltså en fördubblad räckvidd. Vissa bilar klarar det redan idag, säger Reine.

 

Brett laddsortiment

Garos laddstationer, i olika storlekar och versioner, saluförs nu av Solar.
– Det är ett produktsegment som funnits ett tag, men vi har inte gått ut och marknadsfört det tidigare, säger K-G Brattfors, marknadschef EL på Solar. En anledning till valet av samarbetspartner är Garos breda laddsortiment. 
– Kvaliteten är också otroligt bra. Tillsammans kommer vi att aktivera oss ut mot marknaden, mot olika kundgrupper. Vi kommer informera marknaden och våra kunder om vad man ska tänka på när det gäller denna typ av produkter.

”Marknaden kommer sannolikt växa kraftigt då antalet el/hybridbilar bedöms fördubblas varje år de närmaste åren, vilket gör detta produktområde mycket intressant”

Öronmärkta pengar att hämta

K-G Brattfors framhåller det finns öronmärkta pengar att hämta. Naturvårdsverket har avsatt drygt en miljard kronor för elbilssatsningar. Vid nybyggnationer kommer krav på att ett antal parkeringsplatser ska anpassas för elladdning. Och i de nya elinstallationsreglerna som träder i kraft under våren finns för första gången upptaget hur laddstationer ska monteras och vad man ska tänka på.
– Du kan inte längre använda ett vanligt vägguttag för att ladda bilen. Kabeln kan vara för klen och det är betydligt högre strömmar än vad vanliga eluttag är anpassade för. Det krävs överspänningsskydd, jordfelsbrytare, med mera, understryker K-G. Han påpekar att de statliga bidragen inte enbart gäller själva laddstationerna.
– De gäller hela investeringen. Många gånger får du dra fram en ny elmatning, kanske bygga en ny elcentral. Solar tillhandahåller allt material som krävs.

 

Reine Lönn på Garo