”De flesta är fortfarande fullbelagda” – Ingen stress för VVS

Det pratas högt och lågt om räntechocker, kristider och lågkonjunktur. Men hur illa är det egentligen? På VVS-sidan verkar det åtminstone inte finnas någon anledning till oro.

Den som slagit upp en dagstidning det senaste halvåret har inte undgått domedagsrubriker om inflation, prishöjningar och lågkonjunktur. Och visst kan det vara enkelt att dras med i oron – men hur stort är problemet egentligen? Är det nu som våra hantverkaryrken, efter åratal av blomstrande business, går in i en betydligt tuffare period?

Det korta svaret är av allt att döma: nej. Åtminstone inte för VVS-montörer.

– Visst finns det en viss osäkerhet, där man undrar var det här ska ta vägen. Men samtidigt ser vi att de allra flesta VVS-montörer fortfarande är fullbelagda. WC-stolar kommer alltid att läcka och kranar kommer alltid att gå sönder. Det behovet kommer alltid finnas, det kommer inte sluta, säger Klas Tolf, grundare av Monterra.

Han, om någon, borde veta. Monterras nätverk representerar över 200 anslutna VVS-företag runtom i Sverige. Och det finns alltså inget som tyder på att de kommer få mindre att göra i närtid.

– Många av våra partners är mindre aktiebolag med mellan tre och fem anställda. Deras problem är sällan att de har för lite att göra, tvärtom. Deras problem är fortfarande att de är för få och att det är brist på personal i branschen, säger Klas Tolf, och fortsätter:

– Visst, det kanske blir lite färre jobb på nybyggnationer den kommande perioden. Men det finns fortfarande hur mycket som helst att göra på befintliga fastigheter. Tänk bara: hur många 60-, 70- och 80-talsvillor finns det inte i Sverige? De behöver alla åtgärdas löpande.

Monterra är en stark aktör inom badrum, som ofta hjälper sitt nätverk av VVS-montörer med att rita och räkna på badrumsprojekt. Även här ser man ett fortsatt starkt intresse för badrumsrenoveringar – även om de allra mest påkostade projekten kan förväntas dala något den närmaste tiden.

– Om man delar in badrum i basic, medium och high-end så blir det kanske mer basic och medium ett tag nu. Men kunderna vill fortfarande ha fina och funktionella badrum, säger Christian Tidén, vd för Monterra.

– Den tydligaste trenden vi ser är att det går mer och mer mot inbyggnadsprodukter. Kunderna vill ha inbyggda WC-stolar, tryckknappar i väggen och enkla rör som kommer ut från väggen i stället för stora blandare. 

Ett område där intresset faktiskt har falnat på sistone är spabad, vilket är ett resultat av de höga elpriserna.

– Hela badkarsaffären är kanske inte den allra största just nu, men den är verkligen inte död. Jag tror det kommer tillbaka så snart vi får vettigare elpriser igen. Å andra sidan är det i stället jättestort intresse för vattenburen golvvärme nu, som är ett av de mest effektiva sätten att värma ett hus, säger Christian Tidén.

 

Fakta: Tre tips att tänka på under lågkonjunkturen

Monterras grundare Klas Tolf och vd Christian Tidén delar med sig av tre tips som VVS-montörer bör tänka på under en eventuell lågkonjunktur:

  1. Oroa dig inte i onödan. ”Det är klart att man kan bli orolig, men det ska man inte bli i onödan. Håll dig bara till det du gör och fortsätt göra det, så kommer det att gå bra. Det finns fortfarande mycket större efterfrågan än vad det finns rörmokare.”

  2. Kommunicera mera. ”Vi ser faktiskt i allmänhet att de som gör det bästa resultatet är de som har bäst kommunikation med kunden de jobbar för. Ha en ständigt pågående och god dialog så brukar det allra mesta lösa sig.”

  3. Fakturera i tid. ”Du är rörmokare, inte bank. Ligg ute med så lite pengar som möjligt, kommunicera i stället med din kund och hitta ett sätt som passar båda parter. Ofta är det en bra idé att delfakturera över 2–3 fakturor om det är ett större belopp. Om du då märker att någonting skulle strula vid den första betalningen kan du agera i tid.”