Allt fler aktörer ställer krav på klimatdata – och det sker snabbt. Idag efterfrågas information om klimatavtryck både i projekt med hållbarhetsmål och i sammanhang där lagstiftning kräver rapportering. Är din organisation rustad för att möta dessa förväntningar? Solar hjälper dig längs med vägen.
Vi vill göra det enkelt med klimatdata genom att låta våra kunder gå från blanka blad, till att faktiskt ha en siffra att referera till. Detta är något som kommer göra våra kunder allt mer konkurrenskraftiga.Louise Röström, Head of Sustainability, Solar Sverige AB
GWP är klimatets motsvarighet till ett pris – det visar hur mycket en produkt bidrar till den globala uppvärmningen. GWP står för Global Warming Potential (global uppvärmningspotential) och är ett mått på en produkts klimatavtryck, uttryckt i koldioxidekvivalenter (CO₂e). Precis som vi mäter vikt i kilo och pris i kronor, mäts klimatpåverkan i GWP. I Solars webbshop hittar du klimatdata för varje enskild produkt – så att du enkelt kan göra medvetna och hållbara val.
En produkt påverkar klimatet under hela sin livscykel – från råmaterial till användning och slutlig återvinning. De första stegen i livscykeln är oftast mest utsläppsintensiva, där den största delen av klimatpåverkan för produkten uppstår. Därför fokuserar branschen idag på faserna A1–A3, som tillsammans ger GWP total A1–A3:
Genom att tillhandahålla klimatdata hjälper vi dig inte bara att få kontroll över ditt klimatavtryck – du stärker också din konkurrenskraft gentemot dina kunder.
Precis som vi är vana vid att en produkt har ett pris i kronor eller en vikt i kilo, kommer vi snart att vara lika vana vid att se dess klimatpåverkan – alltså produktens GWP (Global Warming Potential).