Närmare varandra, närmare kunden

                                                                                                                                                 

Nästan ett år har gått sedan första spadtaget togs till det som idag är Solars nya kundlöfte, Open. Med avstamp i en kundundersökning blev det tydligt hur Solar med en ny organisation kan möta kunderna på ett ännu bättre sätt framöver.

Under det senaste året har Solar Sverige genomfört flera kundundersökningar för att värdera styrkor, svagheter, möjligheter och hot på marknaden Analyser av undersökningarna har bland annat visat att marknaden digitaliseras snabbare än förväntat och att konkurrensen kommer att bli allt hårdare. Detta medför att man måste hitta nya sätt att arbeta för att bättre möta kundernas nya behov.


”Det har varit en lång resa mot det löfte som vi idag kan ge våra kunder. Samtidigt har vi höga ambitioner för att fortsätta leva upp till kundernas framtida behov och är redo att möta nya möjligheter på en starkt föränderlig marknad”, säger Solar Sveriges VD Anders Koppel och fortsätter: 
”Tidigare var el- och VVS-branschen präglad av ett nära personligt samarbete med en kontaktperson, men digitaliseringen ändrar snabbt hur kunderna vill få service. I takt med att allt går snabbare efterfrågar kunderna i högre grad effektiva lösningar, enklare tillgång till rätt expertis och snabb tillgänglighet. Vår kund- och marknadsanalys visade att var tredje kund inte får tillräckligt bra service, något vi hade mycket svårt att acceptera. Så vi antog utmaningen att möta alla kunders behov.”

 

Anders Koppel är redo för ett öppnare Solar

En unik servicemodell skapad tillsammans med kunderna

Under hösten 2016 arbetade projektteamet för att hitta svaret på hur Solar ska kunna hjälpa kunderna att nå sina mål i framtiden. Anders Koppel förklarar:
 ”Ambitionen var tydlig redan från början. Vi ville utveckla en servicemodell som skulle göra det ännu enklare för våra kunder att tillsammans med oss lyckas i sina verksamheter.  Redan tidigt i processen insåg vi hur viktigt det är att lyssna på kunderna i detta arbete. Därför bjöd vi in dem till vårt arbete och lyssnade noga till vad som är viktigast för dem, i deras vardag”. Och svaret var tydligt - kunderna behöver hjälp med att bli både mer produktiva och effektiva. Anders Koppel berättar: ”Vi insåg att vårt erbjudande till kunden blir helt avgörande för deras konkurrenskraft. Ett exempel är att vi genom en enklare kontaktväg in till oss kan minska onödig tid som de lägger på att försöka nå fram till oss och på så sätt öka deras produktivitet markant. Samtidigt kan vi med vår kundplattform och vårt nya sätt att arbeta fortsätta att leverera och utveckla lösningar efter kundens primära behov - var och när de vill."

Anders Koppel fortsätter: ”Självklart fanns många andra saker man hade kunnat fokusera på, men tack vare uppbackning från både anställda och kunder är jag säker på att om vi går från ord till handling kan vi erbjuda våra kunder, både nuvarande och framtida, något som ingen av våra konkurrenter kan. Det är därför jag fortsätter säga till mig själv och till alla på Solar: Låt oss alltid fokusera på att våra kunder kan räkna med trygghet, enkelhet, förutsägbarhet och tillgänglighet, i alla lägen