Gör som Johan – upptäck fördelarna med att handla digitalt
När deras lokala butik upphörde tvingades Johan Vingevik och kollegorna på Eltjänst Djursvik att hitta nya vanor – något de är tacksamma för i dag.
Genom att beställa allt material digitalt och använda smarta logistiklösningar kan de i stället lägga mer tid ute hos kunderna.
TEXT: Magnus Carlsson
Eltjänst Djursvik grundades av Mikael Petersson i Småland 2001, och drivs i dag av honom och sonen Johan Vingevik. Totalt är man fyra installatörer på firman, som dagligen arbetar med framför allt elinstallationer, solceller och laddboxar.
Hittat nya vanor
Bolaget har länge varit Solarkunder och handlat i Solars butik i Kalmar. Men när butiken för en tid sedan stängdes tvingades man att hitta nya vanor.
– Till en början kändes det kanske ovant, men i dag kan jag känna att allt bara blev bättre av det. Vi hittade en bra lösning tillsammans med Solar, där vi själva beställer nästan allting via hemsidan eller appen, berättar Johan Vingevik.
Eltjänst Djursvik verkar på flera mindre orter runtom i Småland, och när man gick över till att handla digitalt med löpande leveranser insåg man snabbt att det fanns mycket tid att spara.
– Visst har det här gjort att vi tvingats bli bättre på att planera, men vilken skillnad det har gjort. Nu blir det mindre fika i butiken och mer debiterbar tid ute hos kunden. Det är ju helt perfekt, säger Johan.
Använder nattleverans
I dag är han och kollegorna inne och beställer på Solar.se eller i Solars app så gott som dagligen, och sedan använder man ofta Solars nattleverans för att få ett smidigt flöde.
– Nattleveransen är verkligen superbra, och en av anledningarna till att vi gillar Solar så mycket. Med den har vi paketet levererat till lagret innan vi börjar dagen, det är helt oslagbart. Enda gången då Johan och hans kollegor inte gör sina beställningar digitalt, är när någonting är slut i lager och de behöver en snabb leverans direkt från leverantören.
– Men då får vi alltid god service från Solar. De som jobbar på Solar känner oss, vet hur vi jobbar och vet vad vi behöver. Vi har ett tätt samarbete som fungerar åt båda håll och de hjälper oss alltid att hitta en bra lösning.
Smarta funktioner
Från sina Solar-säljare har Eltjänst Djursvik också fått en egen katalog innehållandes de artiklar man oftast beställer. Streckkoderna kan sedan scannas in via Solars app för en snabb och enkel beställning. Utöver det har man också satt upp färdiga listor i E-handeln som är anpassade efter specifika projekt.
– Nu tycker jag att det är enkelt att söka i E-handeln generellt, men de här smarta funktionerna så som egna listor är väldigt användbart och tidsbesparande, säger Johan. Om du till exempel ska göra samma jobb på 70 lägenheter, så är det smidigt att få allting du behöver, paketerat för varje lägenhet. Då är man säker på att man får hem rätt grejer, och beställningsprocessen blir väldigt smidig.