Ledaren Solar Magasin NO2 2022

“Transparens och aktiva val kring hållbarhet och CO2- påverkan är något som kommer utmana hela branschen de kommande åren”

MATIAS MOSESSON
Vice President Commercial Market & Sourcing, Solar Sverige


Jakten på elen

Vi är inne i årets mörka tid och även i hemmet är det nu mörkare än vanligt. Lampor släcks, tvättmaskinen startas sent på kvällen och elbilen laddas på småtimmarna, allt för att anpassa förbrukningen efter det aktuella elpriset.

Det här är ett nytt beteende och en lite anpassad livsstil som helt säkert är här för att stanna, både utifrån ett kostnadsoch tillgänglighetsperspektiv på el, men också utifrån ett hållbarhetsfokus i allmänhet.

Investeringarna inom nybyggnation är nu betydligt lägre än för ett år sedan, och en osäker omvärld i kombination med dystrare ekonomiska utsikter påverkar nu den generella aktivitetsnivån i installationsbranschen negativt.

Dock är långt ifrån allt bistert.

Det råder en närmast euforisk stämning kring allt som handlar om ny teknik inom energibesparing och intresset för specifika investeringar inom det området verkar nästan omättligt.

Solar jobbar aktivt med många initiativ och intressanta produkter inom exempelvis värmeteknik, elbilsladd och solceller. Vi lanserar inom kort ett nytt koncept under namnet Solar Zero med ett attraktivt kunderbjudande just inom energiområdet under Green Together-parollen i Solars strategi. 


Transparens och aktiva val kring hållbarhet och CO2-påverkan är något som kommer utmana hela branschen de kommande åren.

Detta nummer av Solar Magasin innehåller mycket spännande läsning kring vad vi faktiskt kan göra redan idag. På sidan 12 kan du läsa om hur Solar Light erbjuder branschledande belysningslösningar, som nu blir än mer attraktiva och får en extra omställningsskjuts av ny lagstiftning inom området. På sidorna 22-27 möter du superentreprenören Ida Norström, som baserat sitt företags affärsidé på kompetens och fokus på just ny teknik inom
energi och det gröna skiftet.

Att jobba smartare och mer effektivt har aldrig varit viktigare, och på sidan 28 läser du om hur vi på Solar optimerar våra kunders inköpskostnader med hjälp av vår TCO-modell. Vårt koncept Solar Tools tar sikte på ett område där det för många företag finns mycket pengar att spara med hjälp av försörjningslösningen Smart Supply, vilket du kan läsa om på sidan 58.

Jag hoppas du får mycket nöje med det här numret av Solar Magasin
– och inte minst i den stora jakten på elen.