Gör som örebroarna – upptäck Scan & Pay!
Du har väl inte missat att Solar lanserat funktionen Scan & Pay? Det innebär att du kan skanna in alla dina butiksinköp – direkt i mobilen. Smidigare än så blir det inte!
TEXT: Magnus Carlsson
FOTO: Samuel Unéus
Solars nya självscanningsfunktion Scan & Pay har varit en succé sedan den lanserades i våras. I stället för våra gamla handscanners kan du nu använda din egen mobiltelefon i butikerna i stället.
– Det är så kul att höra kundernas feedback på Scan & Pay. Alla säger samma sak, att det är så otroligt smidigt. Jag är väldigt glad över att vi implementerat det, säger Alexzandra Lindh, ansvarig för Solars butik i Örebro.
Hon om någon vet. I Örebro har nämligen hela 82% av kunderna gått över till att använda Scan & Pay, och de blir bara fler för varje vecka.
– Vi ser att det här gett ringar på vattnet. Någon börjar och uppskattar det, och berättar sedan för kollegorna som vill göra samma sak. Att man slipper använda papper och penna är en sak. Men möjligheten att kunna sköta sig själv i butiken och att aldrig behöva köa vid kassan är värt mycket för många, säger Alexzandra Lindh.
Bättre kundupplevelse
Med Scan & Pay är allting som behövs för att handla en smartphone och mobilen Solar Mobile, som laddas ned gratis från App Store eller Google Play. I appen ser du sedan ditt pris och aktuellt lagersaldo för alla produkter du ska ha. Om du är osäker på var i butiken produkten i fråga finns ser du även detta i appen.
– Det här har gjort vardagen enklare för oss alla. De vanligaste frågorna från kunderna är annars om en produkt finns i lager och vad den kostar. Båda de sakerna syns nu direkt i appen – och för att komma åt informationen är allt man behöver göra att logga in med samma uppgifter som i vår E-handel, säger Alexzandra Lindh.
En annan fördel med att en så stor del av kunderna använder självskanningsfunktionen är att Alexzandra och hennes kollegor kan lägga mer tid på att skapa en ännu bättre kundupplevelse:
– Kundupplevelsen är det viktigaste för oss. Det ska vara enkelt att handla hos Solar, och hela upplevelsen ska vara positiv. När kunderna till stor del kan sköta sina inköp själva kan vi lägga mer tid på problemlösning och rådgivning åt kunden, men även se till att allting är påfyllt och att det är ordning och reda i butiken.