Lyckas med Linkedin – så gör du!
Facebook och Instagram är två kanaler du säkert redan använder. Men hur aktiv är du på Linkedin? Solars marknadschef Rickard Amidani – som själv har över 16 000 följare på plattformen – delar med sig av sina bästa tips för att lyckas.
Text: Magnus Carlsson
Foto: Nicke Messo
Sociala medier har gått från att vara en kanal där företag kommunicerar ut saker de vill säga, till en kanal där man interagerar med och engagerar sig i sina kunder och potentiella kunder – för att i slutändan generera affärer.
Fenomenet kallas för ”social selling” och har visat sig vara särskilt effektivt på LinkedIn.
Viktigt med innehåll
Rickard Amidani är till vardags marknadschef för Trade på Solar, men är också mycket aktiv på LinkedIn, där han har över 16 000 följare.
Det finns flera nycklar för att lyckas på LinkedIn, menar Rickard. En av de viktigaste är posta inlägg ofta, men ännu viktigare – posta bra grejer.
– Du måste ge dina följare något bra. Du kan till exempel dela med dig av nyheter, eller dela kundcase där du visar hur dina kunder gjort för att lyckas med något. Du måste hela tiden se till att du är relevant och förbli ett av de första namnen man tänker på vid ett köpbeslut.
Att bygga sig en följarskara är dock bara en liten del av hela pusslet. För att lyckas behöver man också interagera med människor – och då i synnerhet med personer som man vill göra affärer med.
Interaktion är viktigt
Att använda LinkedIn till just detta menar Rickard är otroligt underskattat, och exemplifierar med hur han själv hade agerat om han till exempel drev en medelstor installationsfirma:
– Jag hade postat mycket för att stärka varumärkeskännedomen för bolaget. Men sedan hade jag också hela tiden försökt interagera med de beslutsfattare som jag ville nå. Jag hade listat mina drömkunder och sedan interagerat med de personerna, säger Rickard.
Han fortsätter:
– Om du till exempel vill jobba för ett specifikt fastighetsbolag. Sök upp bolaget på LinkedIn och se vilka personer som jobbar där. Kanske hittar du en inköpare eller en fastighetschef som du vill prata vidare med. Be gärna någon från ert gemensamma nätverk att introducera dig. Då går det alltid mycket enklare.
Skapa fysiska möten
När man väl har fått kontakt med en person som man vill ha som kund, då är det en sak som är viktigare än allt annat enligt Rickard: Att flytta dialogen från online till offline.
– Affärerna görs väldigt sällan online. Däremot är online en jättebra grund för att sedan kunna göra affärer offline. När du har fått kontakten du vill ha – då är det dags att ta nästa steg. Bjud på en lunch, och få personen att känna: ”Jag hade gärna betalat för det här mötet”. När du lyckats med det, har du grunden för en stark relation och då kommer affärerna snart.
Fakta:
Rickard Amidani
Ålder: 33
Bor: Åby, utanför Göteborg
Gör: Marknadschef Trade på Solar
Vill du få kontakt med Rickard, för att kanske prata belysning, elbilsladdning, solceller eller verktyg?
Maila honom på rickard.amidani@solar.se, ring honom på 072- 504 99 44 eller lägg till honom på LinkedIn!