solar magasin

Förtroende som skapar affärer

Att välja Solar som partner innebär inte bara att man får produkter, expertis och service – det kan också leda till affärer man annars inte skulle få. Det är underhållsbolaget Jernbro ett strålande exempel på.

Jernbro är Skandinaviens största aktör inom industriservice. Bolaget har i dag cirka 1 300 anställda fördelade på 35 orter i Sverige, Norge och Danmark. Bolaget växer snabbt och erbjuder olika tjänster på olika orter.

 I Skövde har man specialiserat sig på att laga elektronik, elmotorer och spindlar och särskilt att kunna erbjuda reparation av system som inte längre servas av tillverkarna. Det här är ett område som växer snabbt, då reparation av maskiner och motorer innebär lägre kostnader och mindre klimatpåverkan, jämfört med att köpa nytt.

Jernbro har sedan många år också ett långsiktigt samarbete med Siemens och Solar. Solar är en av få Siemens Approved Partner – Value Added Reseller (VAR). I praktiken innebär det att Solars personal genomgått gedigna utbildningar inom Siemens produkter och lösningar, samt att man har ett av branschens mest omfattande Siemens-lager.

20 års samarbete

Tack vare Solars omfattande och effektiva logistiklösningar kan Jernbro vara säkra på att de får precis de produkter de behöver – när de behövs.

– Det här är ett samarbete som vuxit i över 20 år, och som bara blir starkare och starkare. Vi kan vara väldigt transparenta mot varandra i vårt samarbete, och det ger båda parter mycket, säger Jonas Björklund, inköpsansvarig hos Jernbro.

Ett bra exempel på hur samarbetet i praktiken också kan skapa ytterligare värde, är när Solar introducerat Jernbro till andra bolag som också är kunder till Solar. Kundansvarige Kalle Johansson berättar:

– Jag träffar ju våra kunder varje dag, och har ofta bra koll på vad som händer där ute. För en tid sedan dök det upp ett fall, där min kund Albany behövde göra en komplicerad motorreparation och tillverkaren inte längre kunde erbjuda support eller service. Alternativet de hade fått var att göra servicen utomlands, vilket skulle bli både dyrt och krångligt.

”Bygger på förtroende”

Kalle Johansson visste att en av hans andra kunder är experter på den här typen av avancerat underhåll, så han frågade helt enkelt Albany och Jernbro om inte de två bolagen skulle träffa varandra.

– Vi introducerades först för varandra på Teams, och åkte sedan dit och besökte dem på plats. Och det visade sig att vi kunde hjälpa Albany, säger Jonas Björklund, och fortsätter:

– Det här hade aldrig kunnat hända om inte förtroendet i grund och botten var så starkt. Både vi och Albany har starkt förtroende för Solar, och är trygga i att det Solar rekommenderar är en bra lösning. Och när det faktiskt leder till en affär så är det en win-win för alla. För oss, för kunden och för Solar.

Jernbro har även introducerats för flera andra namnkunniga kunder till Solar, berättar Jonas Björklund:

– Solar har satt ihop oss med flera bolag som vi aldrig hade fått träffa om det inte var för Solar. Det är jättespännande. I den här branschen kommer ju jobben sällan omgående, men de kommer på sikt. Och jag är övertygad om att den här relationen kommer resultera i ännu fler affärer så småningom.

Enkelt och smidigt att beställa Siemens

Med cirka 20.000 Siemensprodukter är vi nordens största distributörer och sortimentet finns lättillgängligt för dig i vår e-handel. Med vår certifiering Value Added Reseller hjälper vi dig gärna när du behöver expertis om produkter och lösningar.