solar magasin

Mångfald – en strategisk fördel

 

TEXT: MAGNUS CARLSSON
FOTO: FANNY JINGROT

På Solar arbetar vi intensivt för att främja mångfald i verksamheten. Vi gör det eftersom vi vet att mångfald ger bättre affärer – och för att det innebär att du som kund får en bättre upplevelse.

Solar har sedan länge mångfald som en del i vår affärsstrategi. Och anledningen till det är egentligen ganska enkel; det gynnar företag, medarbetare och kunder.

– Mångfald är inte bara rätt att göra, det är också rätt strategi att välja. Det gör oss mer attraktiva som arbetsgivare, men bidrar också till att vi utvecklas som bolag och att vi får fler typer av kompetenser och perspektiv, säger Josefine Bring, HR Business Partner på Solar Sverige.

Att mångfald faktiskt ger resultat finns det också många undersökningar som styrker. När världens kanske mest framstående konsultbolag, McKinsey, 2023 undersökte hur mångfald påverkar affären var resultatet tydligt. Bolagen med bäst könsdiversitet och etnisk mångfald i ledningen hade 39% högre sannolikhet att överträffa branschkollegorna i lönsamhet, jämfört med bolagen med minst mångfald.

– Egentligen är det ganska logiskt. Mångfald möjliggör fler idéer, erfarenheter och perspektiv, det skapar kreativitet. Det omvända gäller ju också; en organisation där alla har samma profil kommer sällan vara innovativ och nytänkande, säger Josefine Bring.

På Solar är det strategiska målet att 25% av alla i ledande position ska vara kvinnor, och att 40% av personalen totalt sett ska vara kvinnor. Arbetet går framåt och är något du till exempel märker i våra butiker, där mer än varannan rekrytering varit kvinna.

– I butikerna är det tydligt. Där möter du betydligt fler kvinnor i dag än vad du gjort tidigare. Det är jättekul att vi har lyckats med det och det säger även våra kunder. Det här är ju historiskt en mansdominerad bransch där det inte finns så många kvinnor. Men det här visar att det går att få en förändring om man bara vill, säger Josefine Bring.

Mångfald sträcker sig förstås också bortom könstillhörighet. I mångfaldsbegreppet ryms även till exempel ålder och etnisk tillhörighet. Solar är ett av 17 bolag som skrivit på branschinitiativet Diversifierad Elbransch, och hos Solar finns även en global mångfaldskommitté, som löpande samlar ledare från alla länderna för att säkerställa att frågan är prioriterad. Till exempel har man fokuserat extra på att attrahera och behålla medarbetare som är yngre än 25 och medarbetare som är äldre än 60.

– Det arbetet är extra viktigt varje gång vi rekryterar. Hur ska vi utforma våra jobbannonser för att de ska tilltala kandidater från många olika bakgrunder, säger Josefine Bring, och fortsätter:

– Att öka mångfald är ett ihärdigt arbete. Vi har inte den perfekta lösningen, men vi har höga ambitioner och tar hela tiden små steg i rätt riktning.