Solar Magasin

200 år med Gustavsberg

Någonstans runtom dig finns garanterat sanitetsporslin från Gustavsberg. Men så har det inte alltid varit! Här är historien om hur Gustavsberg under 200 år gått från att vara en liten tillverkare av hushållsporslin till att bli en av Sveriges absolut största aktörer inom sanitet.

Historien om Gustavsberg börjar 1825, då grosshandlare Herman Öhman upprättade en porslinsfabrik vid ett nedlagt tegelbruk strax utanför Stockholm. Den ursprungliga planen var att skapa hushållsporslin från tysk lera, men de första årens produktion höll så låg kvalitet att allt fick slängas.

Lösningen kom från England. Där var man betydligt mer framgångsrika inom porslinsproduktion, och 13 engelska porslinsarbetare rekryterades till Gustavsberg. De tog med sig de brittiska metoderna för keramikproduktion och sin egen expertis, vilket ledde till högre kvalitet och effektivare produktion.

I England var ett ankare också en vanlig signatur bland porslinsfabrikerna, och 1839 adderades även ett ankare till Gustavsbergs logotyp – ett ikoniskt ankare som än i dag lever kvar.

Kvaliteten på porslinet var nu högre, och Gustavsberg började bli ett alltmer framgångsrikt bolag. Främst producerades hushållsporslin och konstporslin, och Gustavsberg tilldelades en rad internationella utmärkelser i mitten av 1800-talet.

Inleder omställning

Efter att först ha lanserats som en lyxprodukt, började vattentoaletter i början av 1900-talet att bli alltmer förekommande i vanliga svenska hem. För Gustavsberg, som hade lång erfarenhet av hushållsporslin, uppstod nu en självklar möjlighet att bli en ledande aktör inom sanitetsporslin. 1939 invigde man en ny fabrik som fokuserade på just detta – och Gustavsberg som vi känner det i dag började ta form.

På Gustavsberg fanns redan vid den här tiden ett stort team som fokuserade på produktutveckling. 1940 presenterade man WC nr 306 – Gustavsbergs första lågspolande toalett som resulterade i både ett patent och en kommersiell succé. Den skulle dock snart komma att få en vidareutveckling i form av WC nr 307, som bibehöll de vattensparande kvaliteterna, samtidigt som den förbättrade spoleffekten avsevärt med en snabbstängande flottörkran och en mer aggressiv vinkel på toalettskålen.

Parallellt arbetade man också med att producera i andra material. Ett samarbete med den amerikanska bilindustrin ledde till att Gustavsberg 1947 kunde lansera badkar i formpressad plåt, vilket innebar en stor skillnad mot de tunga gjutjärnsbadkar som fram till dess dominerat marknaden.

Eleganta tvättställ

Från att ha haft fokus på funktion, började estetik spela en allt viktigare roll i de svenska badrummen under 1950-talet. Gustavsberg ville driva den utvecklingen framåt, bland annat genom att låta Stig Lindberg – en av Sveriges mest hyllade designers genom tiderna – formge tvättställ.

Innovationerna nådde en ny nivå med Tvättställ nr 525, där Carl-Arne Breger lyckades experimentera sig fram till en lösning på ett tvättställ utan kant. Tvättställ 525 blev Gustavsbergs absoluta storsäljare alla kategorier dittills – men succéerna skulle komma att bli både fler och större.

1964 lanserade Gustavsberg WC nr 315T – den första tystspolande WC-stolen, vilket skulle komma att bli en mycket populär produkt i lägenhetshus, där många tidigare vaknat av grannars nattliga användning av toaletten. Året därpå lanserade man även ett stapelbart badkar med ställbara fötter och komplett bottenventil med utloppsrör, vilket minskade installationstiden avsevärt.

Dessa produkter var mycket eftertraktade när miljonprogrammet lanserades och Sverige skulle bygga en miljon bostäder mellan åren 1965 och 1975. Efterfrågan på sanitetsporslin ökade drastiskt, och Gustavsberg fick bygga ut fabriken för att kunna hålla tillräckligt hög produktionstakt.

Innovativa blandare

De senaste decennierna har vattenbesparing varit en av de saker som Gustavsberg är särskilt förknippade med. Under 1980-talet utvecklade man en unik teknik för vattenbesparing, som resulterade i ett världspatent.

Genom att förse blandaren med en flödesspärr kunde man minska vattenanvändningen, vilket sparar både vatten och pengar för kunden. Blandarna kom att göra succé på global nivå, precis som nästa stora lansering – de energieffektiva blandarna. Att inte bara spara in på vatten utan även på energi visade sig ha stor effekt på kundens plånbok, men också på miljön. 2012 lanserades energiklassade blandare på marknaden, och Gustavsbergs Nautic-serie uppnådde bästa resultat.

Nästa stora lansering inom blandare och sanitetsporslin skulle komma att bli EPD:er. En EPD, eller Environmental Product Declaration som det egentligen heter, är en miljövarudeklaration som berättar hur en produkt är producerad och vilken miljöpåverkan den har. Gustavsberg blev en av de första producenterna i Norden att lansera EPD:er för blandare och sanitetsporslin – och dessa EPD:er hittar du i dag med ett knapptryck i Solars E-handel.

2024 kom ytterligare en viktig innovation från Gustavsberg då man med sin serie Nautic lanserade världens första köksblandare med energiklass A.

Firar 200 år

2025 firar Gustavsberg 200 år. Man är en av de äldsta spelarna i branschen, men produktutvecklingen har inte på något vis stannat av. Lagom till 200-årsjubileet släpptes den helt nya badrumskollektionen Ducentic, som är uppkallad efter det latinska ordet för tvåhundra.

Ducentic-kollektionen kännetecknas av naturliga material som ek, stål, sten, mässing och inte minst porslin. Kollektionen är en uppvisning i hur praktisk funktion och exklusiv design kan kombineras på bästa sätt.

Men det gäller å andra sidan det mesta från Gustavsberg.