Mikael Ångman började på Solar i mitten av 90-talet. Efter 13 år på annat håll i branschen är han nu tillbaka, som chef för Special Sales.
Hans uppdrag är tydligt: att påskynda den gröna omställningen och förbättra lönsamheten – för dig och dina kunder.
Mikael Ångman har en ovanlig karriär inom elbranschen. Till en början utbildade han sig till elinstallatör, men i samband med att finanskrisen slog till under det tidiga 90-talet utbildade han sig inom samhällsvetenskap. Vilket senare skulle leda till att han snubblade över en jobbannons om en stor, dansk grossist som ville etablera sig i Sverige.
– Jag kände inte till det här bolaget, men det kändes som en spännande uppgift. Så det slutade med att jag var med och tog Solar till den svenska marknaden. Då, precis som nu, tog vi en position som utmanare av hela branschen, säger Mikael Ångman.
Tillbaka – efter 13 år
Mikael började på Solar, där han skulle bli kvar i många år, för att så småningom bli regionchef för hela Stockholmsområdet. Därefter var han hos branschkollegan Rexel i 13 år, men nu var det alltså dags att komma tillbaka till Solar.
– Det kändes helt rätt direkt, det är fantastiskt att komma tillbaka till Solar. Jag som varit borta ett tag ser så stora skillnader. Det är ett helt nytt bolag nu när jag är tillbaka. Solar är extremt välskött, det är ett bolag med starka strukturer och koncept.
Han berättar att han också är imponerad över hur Solar utvecklat sin logistik under den här perioden:
– En stor anledning till att jag ville tillbaka är logistikanläggningen som Solar just nu färdigställer i Kumla. Den här typen av supermodern logistikplattform är en enorm konkurrensfördel, och ett tydligt tecken på att Solar satsar långsiktigt, säger Mikael, och fortsätter:
– Logistiken är blodomloppet i vår verksamhet, där vi redan är branschledande men nu tar ytterligare en nivå. Det kommer gagna våra kunder på många sätt, och är en viktig förutsättning för att hjälpa dem att bli mer konkurrenskraftiga i sina verksamheter.
Fokus på kundernas affärer
Just att hjälpa Solars kunder – och slutkunderna – att bli mer konkurrenskraftiga är också vad Mikael Ångmans arbete handlar om. Som chef för Special Sales ansvarar han för specialistområdena Solar Light, Klimat & Energi, Solar Tools och Kommunikation & Säkerhet:
– Den viktigaste gemensamma nämnaren för de här områdena är att de skapar mervärden och ökar konkurrenskraften för våra kunder, och i slutändan även slutkunderna.
Han betonar att installatörerna är superduktiga på att driva sin basaffär i dag, och att Solar självklart kommer fortsätta stötta och underlätta den affären. Mest skillnad kan dock Solar göra genom starka koncept och lösningar.
– Det här är områden med en mycket hög innovationsgrad, där vi har ledande kompetens. Genom att fokusera på att sälja lösningar utöver att bara sälja produkter, kan vi skapa mycket större värden. Det gör också att vi förändrar relationen från kund och säljare till ett tydligare partnerskap.
Kompletta lösningar
Det hela kan exemplifieras med konceptet Solar Light. Utöver att sälja och leverera armaturer, kan Solar också ta fram en färdig helhetslösning som är projekterad och klar och presenteras med ljusberäkningar, belysningsskisser, armaturförteckningar, energikalkyler och klimatdata.
– Det gör att installatören kan projektera och optimera mer komplexa anläggningar. Tittar du på belysningsprojektörer i dag så är det en typ av avancerad roll med högskolekompetens – men också en kompetens som vi enkelt adderar till projektet. Genom att addera den kompetensen får installatören en större affär, och slutkunden får en ännu bättre belysningslösning.
För dig som kund fungerar Special Sales som en förlängning av din vanliga relation med Solar. Du har fortfarande din huvudsakliga kontakt med din lokala säljare som har en bred kunskap om hela Solars sortiment. Men i bakgrunden finns också hela specialistorganisationen som är beredda att rycka in när de kan addera värde.
– Våra specialister kännetecknas av att de har hög teknisk kompetens, men också att de erbjuder riktigt hög servicegrad. De löser alla typer av utmaningar, men finns också tillgängliga om du till exempel ska ha ett möte med din kund och du vill ha med en specialist för extra trygghet och tydlighet.
Fokus på säkerhet
Ett av de specialistområden som växer snabbast hos Solar är Kommunikation & Säkerhet, vilket Mikael Ångman också menar är en naturlig spegling av samhällsklimatet:
– Vi har ett omvärldsläge där det finns en geopolitisk oro, men också en otrygghet i samhället. Det gör säkerhetsfrågan allt viktigare. Snart kommer vi inte ha fastigheter som saknar skalskydd, brandskydd, säkra passagesystem och kameror. Det kommer inte finnas en dörr som står öppen när den inte ska. Det här kan tyckas vara en tråkig utveckling enligt vissa – men det kommer skapa ökad trygghet.
Här finns också bra exempel på hur Solars specialistområden är starka var för sig – men blir som allra starkast när de samverkar.
– Det här är de allra största vinsterna framåt. I dag kan vi ordna så att när siste person stänger dörren och larmar på, så släcks automatiskt belysningen i fastigheten – och hela energibesparingen dokumenteras i ett energiövervakningssystem. Ju fler system och lösningar som kan samverka, desto mer skillnad kommer det att göra för slutkunderna och användarna.