Spara din kundvagn

Fastbox stängd

{{cart.Info.Name}}

Vad vill du göra med din kundvagn?

6 tips för att sälja din kompetens

 

 

Kunden kan alltid hitta billigare produkter någon annanstans. Men där hittar de inte dig. Genom att fokusera på att sälja din kompetens gör du bättre affärer – och det behöver inte ens vara särskilt svårt. Marie Fernestål på Solar School ger sina bästa tips för hur du lyckas. 

1. Lyssna mer än du pratar
”Det sägs att det finns en anledning till att du fick två öron men bara en mun. Ställ frågor och var lyhörd i de svar du får. Ge förslag på hur du vill lösa uppgiften och vilka steg som ingår i lösningen. Med den här strategin påvisar du indirekt din kompetens, vilket bygger trovärdighet och förtroende. Det kommer även att hjälpa dig att sätta rätt pris. Om kunden förstår vilka steg som ingår och vad den betalar för, har kunden också lättare att förstå prissättningen.”

2. Nätverka
”Försök att ofta träffa andra i branschen, och var inte rädd för att berätta när du behöver mer jobb. Genom att göra det hjälper dina kontakter dig att scanna av marknaden och hitta affärer där du kan vara aktuell – och kanske kan ni även göra något projekt tillsammans.”

3. Yrkesstolthet
”Våga vara stolt över din kompetens och det du gör. Pruta inte på det som gör dig unik i affären, det vill säga din erfarenhet. Både privatpersoner och verksamheter kan köpa sitt material på ett flertal ställen och till olika prisbilder. Dig hittar de däremot inte någon annanstans. Din erfarenhet och kompetens är det som gör att kunden har kontaktat dig. Var rädd om det. ”

4. Tänk på helheten
”Gör alltid ett bra jobb hela vägen, från första kontakt med kunden till betald faktura. Denna punkt kan kännas självklar för många, men faktum är att i stress är det lätt att prioritera bort uppgifter som känns mindre viktiga för dig, men som är avgörande för kunden. Människor har en tendens att bara komma ihåg riktigt bra eller riktigt dåliga upplevelser – så se till att ge dem en riktigt bra.”

5. Utvecklas
”Uppdatera ständigt din kompetens. På så vis är du aktuell i de uppdrag du utför, men det leder också till att du kan sälja ny kompetens och därmed ta fler jobb. Unik kompetens är också en faktor som du kan ta bättre betalt för.”

6. Visa upp dig
”Tillhör du dem som tror att du inte behöver marknadsföra din kompetens och synas digitalt får du nog tänka till. Tänk på var du själv brukar söka information – det gör du nog på nätet. Rekommendationer och mun-till-mun-metoden är fortsatt viktigt men det blir allt viktigare att synas digitalt. Se över din hemsida, och ställ dig frågan: Hur visar hemsidan vilken unik kompetens just jag besitter?”

Solar school

Upptäck vårt kursutbud

Kunskap är både ett krav och en färskvara inom våra områden. Vi har utbildningar som rustar dig och/eller dina medarbetare för att kunna ta fler och mer avancerade uppdrag och öka er konkurrenskraft!

 

Se våra kurser och boka

Text: Magnuss Carlsson

Nyfiken på fler artiklar?

Upptäck här!