Spara din kundvagn

Fastbox stängd

{{cart.Info.Name}}

Vad vill du göra med din kundvagn?

Smart lagerstyrning sänker lagerkostnader för Solars kunder

Leverantörsstyrda lager integrerar kunder och leverantörer vilket skapar värde för båda parter i försörjningskedjan. VEAB Heat Tech AB och Solar har kunnat optimera lagernivåerna och effektivisera hela inköpsprocessen genom Solars Smart Inventory-koncept. Den tid som frigörs kan istället ägnas åt värdeskapande aktiviteter.

 

VEAB Heat Tech AB är ledande i Europa på värmelösningar för ventilationssystem. Av inköpta artiklar går 80–90 procent direkt in i produktionen och måste alltid finnas i lager. En stor del av orderhanteringen sköts manuellt och man ville effektivisera sin inköpsoch faktureringsprocess. Framför allt ville man spara tid men gick det att även minska bundet kapital i lager skulle det innebära en ren vinst.

- Varje dag upprepades en rad arbetsmoment som vi nu har automatiserat genom att tekniskt koppla ihop vårt system med Solar och istället låta dem styra vårt lager, säger Lars M Nilsson, inköpschef på VEAB Heat Tech AB.

 

Lagersaldot skapar automatiska beställningar

VEAB har ett nästan 30 år långt samarbete med Solar. Tillsammans beslöt man sig för att testa Solars Smart Inventory-koncept för leverantörsstyrd lagerhantering i ett pilotfall. Initialt valde man ut 40 artiklar med högt volymvärde och hög plockfrekvens, affärskritiska artiklar som VEAB jobbar med dagligen. Upplägget innebär att VEAB inte längre gör saldoberäkningar av lagernivåerna. Istället skickas dagligen en saldofil till Solar där data bearbetas och order genereras automatiskt vid behov.

- Den här sortens integrerade IT-lösningar för smart lagerstyrning som VEAB har, fungerar väldigt bra för Industriföretag men systemet är flexibelt och fungerar lika bra för alla typer av verksamheter då saldouttag hos kund kan göras genom t.ex. en app eller handscanner, säger Malin Lindgren, Customer Logistics Manager på Solar.

 

Samarbete byggt på tillit och transparens

Att våga släppa kontrollen över det egna lagret och låta leverantören sköta beställningarna var en utmaning internt på VEAB. De första veckorna övervakades lagersaldot manuellt men man märkte snart att allt fungerade som planerat. Lagda beställningar är synliga för hela organisationen så transparensen i systemet är total.

- Vi har samarbetat med Solar i nära 30 år och att lägga ner tid på att övervaka orderhanteringen med en så pålitlig leverantör behövs inte, säger Lars M Nilsson. Vårt samarbete bygger på tillit och istället för att bevaka varandra fixar vi till det som blir fel. De två affärssystemen integreras med Extend, en oberoende flexibel plattform, som automatiskt kontrollerar och synkroniserar lager-, marknads- och orderinformation. Det visar uttag, leveranser, returer och orderhistorik och har en sökfunktion för information om produkter. Gränssnittet är användarvänligt och lättillgängligt.  Projektet inleddes i september 2016 och efter tre månader visar en jämförelse av medellagervärdet för de inlagda artiklarna en lagervärdeminskning på ca 15 procent, säger Anders Borglund, Material Planner på Solar.

 

Lagerstyrning är framtidens samarbetsmodell

Besparing av arbetstid för materialplanering och leveransbevakning ses som den största vinsten. Men för att nå sitt miljömål och effektivisera beställningsflödet ville VEAB även få ner antalet order och leveranser.

Leveranserna har minskat med drygt 30 procent då de nu har två fasta leveransdagar per vecka och antalet order har minskat med ca 40 procent. Det manuella ordersystemet finns kvar så att extra beställningar kan göras om ett akut behov uppstår. Färre antal order och leveranser har gjort att man har vunnit tid. Samtidigt har även lagervärdet minskat vilket har frigjort bundet kapital.

- Vi slutade att bara vara en nöjd kund och tog samarbetet med vår leverantör ett steg längre, säger Lars M Nilsson. Det är så här vi kommer att fortsätta jobba framöver. Idag har VEAB gått över till att beställa allt fler produkter i industripack. Framöver ser man gärna att VMI-lösningen vidareutvecklas med sampackade lådor som levereras direkt till lagerhyllorna. Det skulle förenkla arbetet på godsmottagningen och frigöra ännu mer tid.

Supply Chain Management är en viktig konkurrensfördel och att sköta lagret på rätt sätt kommer att få en allt större betydelse. För Solar som Sourcing & Service-företag är kundkonceptet Smart Inventory en naturlig utveckling i helt rätt riktning.