Spara din kundvagn

Fastbox stängd

{{cart.Info.Name}}

Vad vill du göra med din kundvagn?

Flensted optimerade sitt inköpssystem tillsammans med Solar

 

 

 

 

 

 

När en leverantör räcker

Den danska livsmedelsproducenten Flensted har optimerat sitt inköpssystem tillsammans med Solar. Genom att synliggöra den totala kostnaden (TCO) har man uppnått ökad transparens och bättre kontroll. 

Allt började med ett telefonsamtal.

Jes Christensen, inköpschef på Flensted, var på jakt efter en leverantör till ett nytt projekt. Avdelningen för teknisk support behövde förenkla sin inköpsprocess. 

– Till exempel köpte vi in komponenter från fyra olika leverantörer. Jag var övertygad om att vi kunde optimera det.

– Fördelarna är tydliga. Vi har skurit ner på antalet leverantörer, beställningar, leveranser och administration, vilket naturligtvis innebär betydande ekonomiska besparingar, säger Jes Christensen.

Nästa steg var att införa ett Smart Supply-system, så att de 15 teknikerna enkelt kan hitta artiklar och komponenter i lager.

– Vi hade för många artiklar i lager och köpte in produkter när vi behövde något, även om vi förmodligen redan hade det. Vi behövde få överblick, förklarar inköpschefen. 

Tack vare Smart Supply-systemet får Flensted aldrig slut på viktiga produkter, eftersom det alltid finns en i reserv. Systemet är baserat på två kartonger med samma artiklar. När den första kartongen är tom är en ny leverans på väg. Under tiden kan teknikerna använda den andra kartongen.

– Nu har vi transparens, vilket gör det lättare för våra anställda, säger han. 

Minimera driftstopp

En annan viktig aspekt är att fabriken kan minimera driftstopp. Enligt inköpschefen kan ett stopp bli väldigt kostsamt: maskinerna producerar ingenting, varorna till kunderna kan försenas och livsmedelsprodukterna kan bli förstörda på grund av den korta hållbarheten. 

- Tillgänglighet och tydlig lageröversikt är väsentligt för att bedriva en kostnadsoptimerad verksamhet med maximal effektivitet och minimala kostnader. Flensted har en tydlig framtidsstrategi som är djupt rotad i tanken på totalkostnad (TCO). Därmed säkerställs fortsatt transparens och en struktur för att fasa in och ut produkter. Den här sortens kontroll stärker deras konkurrenskraft på en tuff marknad, förklarar Lars Lange, Head of Food and Beverage på Solar.

Fördelarna är tydliga. Vi har skurit ner på antalet leverantörer, beställningar, leveranser och administration, vilket naturligtvis innebär betydande ekonomiska besparingar Jes Christensen, inköpschef Flensted

Sänk totalkostnaderna

Ett effektivt sätt att sänka totalkostnaden, TCO Total Cost of Ownership, är att anlita färre leverantörer. Då minskar kostnaderna för både frakter, godsmottagning, beställningar, fakturaadministration och relationskostnader. Vi har verktygen som ger dig en överblick på hur just din totalkostnad ser ut och svaren på hur den kan sänkas.

Läs mer om TCO

Kundcenter

Ring 0771-111 100 -  En kontaktväg för alla dina ärenden.

Oavsett om du behöver hjälp med att lägga order, få teknisk rådgivning eller hjälp med returer och reklamationer så finns vi där för dig.  Du kan även kontakta oss på kundcenter@solar.se

Öppettider mån - fre: 07.00-16.00

Kontakta kundcenter