Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp med att:
- Lägga order
- Offerthantering
- Få teknisk rådgivning
- Hjälp med returer och reklamationer
Så finns vi där för dig!
Maila oss på kundcenter@solar.se eller ring 0771-111 100.
Öppettider mån-fre 07.00-16.30
Jourservice för order
Driftstopp? Elavbrott? Läckage? Behöver du beställa något utöver ordinarie arbetstider (07.00-16.30). Ring då vår jourtelefon på nummer 0774-40 00 40.
Obs! Gäller enbart orderärende, övriga ärenden hänvisas till kontorstider.
Kostnader för utryckning och transport tillkommer.
Tips och tricks
Under vår tips & tricks sida hittar du också mycket hjälpmaterial som kan besvara din frågor.
Vad behöver vi för att skapa en retur?
- Order-, faktura- eller följesedelnummer
- Artikelnummer och antal
- Upphämtningsadress
Fungerar det med upphämtning alla vardagar mellan 7-16? Om inte, vilken veckodag önskar ni upphämtning? (Exakt tid går dessvärre inte att styra)
Maila till: kundcenter@solar.se eller ring oss på: 0771 111 100
Efter att vi fått in era uppgifter, återkommer vi till er med upphämtningsdag och ett nummer som returen skall märkas med.
Webbretur
Det enda du behöver är ett login till Solar Webshop. Lika enkelt som det är att beställa på webben, lika enkelt är det nu att returnera.
Vanliga frågor & svar
-
Vad har ni för garantitid?
Vad har ni för garantitid?
Garantitiden ligger generellt på två år, och reklamationer som är äldre än så kan bli svåra att driva. Undantag finns för produkter som är inköpta under entreprenadavtal där garantitiden kan vara längre. Om du är osäker på under vilka förutsättningar du har köpt in en produkt, ber vi dig vända dig till din ansvariga Solar-säljare.
-
Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?
Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?
Ja, Qaddy- och Wavintrummor är de enda trummor som genererar en kredit. För en Qaddytrumma erhåller du 600kr och för Wavintrummor varierar krediten beroende på trumstorlek och skick. För att få reda på en mer specifik kredit gällande Wavintrummor, kan du be Solar Kundservice att ta reda på detta åt dig. Då behöver de veta trummans mått och skick. Det allra bästa är om du skickar en bild via e-mail till kundcenter@solar.se, och ber om att få ett besked om vilken summa du får tillbaka.
-
Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?
Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?
Detta är sådant som chauffören skall ta med vid nästa leverans, vilket betyder att en specifik upphämtning av detta inte skall behövas. Om det är för lång tid till nästa leverans eller om emballaget inte hämtats upp som planerat löser vi naturligtvis detta.
-
När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?
När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?
Vid retur av en lagerförd artikel erhåller du kredit inom en månad från det att vi hämtat upp returen. Vid retur av en icke lagerförd artikel samt vid reklamation tar det något längre tid, och kredit kan förväntas inom två månader från upphämtningsdag.
-
När måste jag senast lägga min order på artiklar i lager för att få dom dagen efter?
-
Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!
Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!
Samlingsfaktura skiljer på leveranssätt vilket exempelvis innebär att ni får två olika samlingsfakturor om ni hämtar ut gods i Solarbutik och får gods utlevererat till arbetsplats. När det gäller kreditfakturor så går dessa ut direkt. Anskaffningsvaror faktureras när ordern har prissatts. Vid månadsavslut sänds det ut också ut fakturor separat. Det går i dagsläget inte att få samlingsfaktura vid e-faktura via internetbank eller vid EDI-lösningar.
-
Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?
Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?
Ja, när ni är inloggade i webshopen så kan ni själva enkelt hämta fakturakopior där ni finner information om era order. Fakturanummer som börjar med 16- är räntefakturor och går inte att hitta på webshopen (välkommen att kontakta kundcenter@solar.se).
-
Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?
Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?
På första sidan finner ni det sammanlagda förfallna beloppet. Denna summa kan ni betala in och ange ert kundnummer i meddelandefältet (OCR-fältet lämnas tomt). På så vis regleras samtliga poster på sida två. Under kolumnen ”Fakturanummer” på sida två är de som börjar med 25- vanliga fakturor eller kreditfakturor. Nummer som börjar med 16- är räntefakturor. De som börjar med 11- och 14- är bokföringsposter som kan ha uppstått till följd av exempelvis dubbelbetalning av faktura, betalning av kreditnota, dubbelnyttjande av kreditnota, delbetalning av faktura, etc. Under fakturadatum finner ni när dessa betalningar har skett.
-
Hur gör jag när jag fått fel pris på en faktura?
-
Jag är osäker hur en viss funktion fungerar, har ni instruktionsvideos?