Behöver du hjälp?

Om du behöver hjälp med att:

  • Lägga order
  • Offerthantering
  • Få teknisk rådgivning
  • Hjälp med returer och reklamationer

Så finns vi där för dig!

Maila oss på kundcenter@solar.se eller ring 0771-111 100. 

Öppettider mån-fre 07.00-16.30

Maila kundcenter

Jourservice för order

Driftstopp? Elavbrott? Läckage? Behöver du beställa något utöver ordinarie arbetstider (07.00-16.30). Ring då vår jourtelefon på nummer 0774-40 00 40.

Obs! Gäller enbart orderärende, övriga ärenden hänvisas till kontorstider.
Kostnader för utryckning och transport tillkommer.

Tips och tricks

Under vår tips & tricks sida hittar du också mycket hjälpmaterial som kan besvara din frågor.

Till tips och tricks

     

 

 

 

Vad behöver vi för att skapa en retur?

  • Order-, faktura- eller följesedelnummer
  • Artikelnummer och antal
  • Upphämtningsadress

Fungerar det med upphämtning alla vardagar mellan 7-16? Om inte, vilken veckodag önskar ni upphämtning? (Exakt tid går dessvärre inte att styra) 

Maila till: kundcenter@solar.se eller ring oss på: 0771 111 100

Efter att vi fått in era uppgifter, återkommer vi till er med upphämtningsdag och ett nummer som returen skall märkas med. 

Returbestämmelser & Returavgifter

Webbretur

Det enda du behöver är ett login till Solar Webshop. Lika enkelt som det är att beställa på webben, lika enkelt är det nu att returnera. 

Jag vill göra en webbretur

Vanliga frågor & svar

  • Vad har ni för garantitid?

    Vad har ni för garantitid?

    Svar Garantitiden ligger generellt på två år, och reklamationer som är äldre än så kan bli svåra att driva. Undantag finns för produkter som är inköpta under entreprenadavtal där garantitiden kan vara längre. Om du är osäker på under vilka förutsättningar du har köpt in en produkt, ber vi dig vända dig till din ansvariga Solar-säljare.

  • Vilka returärenden kan du skapa?

    Vilka returärenden kan du skapa?

    Svar Du kan skapa följande ärende digitalt: Leveransavvikelse, garanti, faktura, retur på ej lagerförd material och retur. Tänk på att du måste vara inloggad för att skapa dina ärenden.

  • Vad ligger returavdraget på?

    Vad ligger returavdraget på?

    Läs mer här om returbestämmelserna här! /globalassets/se/om-solar/kundservice/returbestammelser_2020.pdf

  • Kan jag lämna in min retur/reklamation i en Solarbutik?

    Kan jag lämna in min retur/reklamation i en Solarbutik?

    Svar Ja, du kan lämna in alla typer av returer och reklamationer på vilken Solar-butik du vill. Det behöver alltså inte vara den Drive In du tillhör.

  • Hjälper ni till med att ta tomma kabeltrummor i retur?

    Hjälper ni till med att ta tomma kabeltrummor i retur?

    Svar Ja, vi kan ombesörja en transport från dig till vårt centrallager. Observera dock att kabeltrummor ej genererar någon kredit. Se undantagen i nedan fråga.

  • Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?

    Får jag kredit för en tom Qaddy- eller Wavintrumma?

    Svar Ja, Qaddy- och Wavintrummor är de enda trummor som genererar en kredit. För en Qaddytrumma erhåller du 600kr och för Wavintrummor varierar krediten beroende på trumstorlek och skick. För att få reda på en mer specifik kredit gällande Wavintrummor, kan du be Solar Kundservice att ta reda på detta åt dig. Då behöver de veta trummans mått och skick. Det allra bästa är om du skickar en bild via e-mail till kundcenter@solar.se, och ber om att få ett besked om vilken summa du får tillbaka.

  • Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?

    Hjälper ni till med att ta häckar och övrigt emballage (t ex pallar) i retur?

    Svar Detta är sådant som chauffören skall ta med vid nästa leverans, vilket betyder att en specifik upphämtning av detta inte skall behövas. Om det är för lång tid till nästa leverans eller om emballaget inte hämtats upp som planerat löser vi naturligtvis detta.

  • När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?

    När kan jag förvänta mig en kredit på min retur/reklamation?

    Svar Vid retur av en lagerförd artikel erhåller du kredit inom en månad från det att vi hämtat upp returen. Vid retur av en icke lagerförd artikel samt vid reklamation tar det något längre tid, och kredit kan förväntas inom två månader från upphämtningsdag.

  • När måste jag senast lägga min order på artiklar i lager för att få dom dagen efter?

    När måste jag senast lägga min order på artiklar i lager för att få dom dagen efter?

    Gör du din order innan kl 18:00 via vår e-handel eller Solar mobile (app) så levereras dina varor som finns på lager nästkommande arbetsdag. Följ länken nedan för att se områden med tidigare orderstopptider.

    Orderstopptid Solar /globalassets/se/om-solar/kundservice/solar-stopptider.docx

  • Hur gör jag om jag saknar kreditfaktura för en retur?

    Hur gör jag om jag saknar kreditfaktura för en retur?

    Svar Kontakta Solar Kundcenter för retur och reklamationer. Du når dem via e-mail kundcenter@solar.se eller via telefon 0771-111 100. Så får du veta statusen för ditt returärende.

  • Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!

    Vi har valt samlingsfaktura men verkar ändå få singelfakturor!

    Svar Samlingsfaktura skiljer på leveranssätt vilket exempelvis innebär att ni får två olika samlingsfakturor om ni hämtar ut gods i Solarbutik och får gods utlevererat till arbetsplats. När det gäller kreditfakturor så går dessa ut direkt. Anskaffningsvaror faktureras när ordern har prissatts. Vid månadsavslut sänds det ut också ut fakturor separat. Det går i dagsläget inte att få samlingsfaktura vid e-faktura via internetbank eller vid EDI-lösningar.

  • Jag har mottagit en kreditfaktura, hur utnyttjar jag den?

    Jag har mottagit en kreditfaktura, hur utnyttjar jag den?

    Svar För att nyttja en kredit anger du kreditfakturanummer i meddelandefältet tillsammans med den eller de fakturor som ni önskar betala. Sedan betalar du in mellanskillnaden. OCR-fältet lämnas tomt.

  • Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?

    Kan jag själv hämta en faktura från Solar Webshop?

    Svar Ja, när ni är inloggade i webshopen så kan ni själva enkelt hämta fakturakopior där ni finner information om era order. Fakturanummer som börjar med 16- är räntefakturor och går inte att hitta på webshopen (välkommen att kontakta kundcenter@solar.se).

  • Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?

    Jag har fått en betalningspåminnelse men hur ska jag tyda den?

    Svar På första sidan finner ni det sammanlagda förfallna beloppet. Denna summa kan ni betala in och ange ert kundnummer i meddelandefältet (OCR-fältet lämnas tomt). På så vis regleras samtliga poster på sida två. Under kolumnen ”Fakturanummer” på sida två är de som börjar med 25- vanliga fakturor eller kreditfakturor. Nummer som börjar med 16- är räntefakturor. De som börjar med 11- och 14- är bokföringsposter som kan ha uppstått till följd av exempelvis dubbelbetalning av faktura, betalning av kreditnota, dubbelnyttjande av kreditnota, delbetalning av faktura, etc. Under fakturadatum finner ni när dessa betalningar har skett.

  • Hur gör jag när jag fått fel pris på en faktura?

    Hur gör jag när jag fått fel pris på en faktura?

    Svar Kontakta kundcenter på kundcenter@solar.se eller på telefonnummer 0771-111 100

    Till kundcenter /om-oss/kundcenter/

  • Jag är osäker hur en viss funktion fungerar, har ni instruktionsvideos?

    Jag är osäker hur en viss funktion fungerar, har ni instruktionsvideos?

    Svar Ja, det har vi! Tryck på länken nedanför för att komma till alla filmer

    Website /tips-och-tricks/#instruktionsvideos

Villkor & Instruktioner