solar magasin

Made in Mora

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Alla har en – men alldeles för få vet något om den. Låt oss berätta varför din Morakniv borde vara din käraste ägodel. 

Det är många företag som gärna slår sig för bröstet över sin anrika historia, men det är få som kan göra det med samma självsäkerhet som Morakniv. Där andra företag skryter om 100-årsjubileum kan Morakniv i stället stoltsera med rötter i vikingatiden. Då sökte sig nämligen vikingarna till norra Dalarna eftersom det där fanns kunskap för att smida svärd, spjut, pilspetsar och liknande föremål. I trakterna runt Mora fanns smedjor på var och varannan gård, vilket ledde till en unik smideskunskap.
– Vikingarna hade också kunskap kring hur man kunde förbättra prestandan hos det enkla järnet, de hade helt enkelt en metod för att göra något som påminde om det som vi i dag kallar för stål. Moratrakten är alltså en plats med väldigt anrik historia, säger Thomas Eriksson produktchef på Morakniv.
Thomas Eriksson själv har också en anrik historia. Det var nämligen hans farfar, Krång-Johan Eriksson, som 1912 grundade den knivfabrik som i dag är basen för Morakniv.
– Han var en väldigt företagsam person, redan som småpojke cyklade han omkring och sålde bullar som han köpt i sin fasters konditori i Mora. Han var väldigt driftig och bidrog till familjens försörjning redan som sjuåring, säger Thomas Eriksson och fortsätter:
– Senare fick han jobb hos knivtillverkaren Frosts, men drog inte riktigt jämnt med chefen som tog honom i örat och slängde ut honom. Efter det bestämde han sig för att tillsammans med en kompanjon starta egen knivtillverkning, senare känt under namnet KJ Eriksson.

Den egna knivfabriken skulle komma att bli en succé, och Krång-Johan kunde så småningom börja köpa upp andra knivtillverkare på bygden. Cirkeln skulle slutligen slutas 2005 då företaget köpte upp den sista delen av Frosts – det vill säga den knivfabrik som Krång-Johan fått sparken från 93 år tidigare.  I samband med uppköpet började också en process för att förändra det egna varumärket, och 2009 fick man äntligen rättigheterna till varumärket Morakniv.
– Tidigare har det alltid varit ett begrepp, en Morakniv är en kniv från Mora och ett begrepp får normalt sett inte vara ett varumärke. Det tog lång tid att övertyga myndigheterna om motsatsen och vi är otroligt glada att det till slut gick igenom, särskilt eftersom vi är så stolta över vår lokala förankring, säger Thomas Eriksson.

Den lokala förankringen hos Morakniv kan inte heller nog understrykas. Där andra företag gärna pratar om sitt svenska arv men i praktiken har en väsentlig del av produktionen förlagd till låglöneländer är Morakniv extremt noga med att hela processen – från ax till limpa – ska ske hemma i Mora. Hos Morakniv är hållbarhetstänket väl förankrat i företaget och svensk produktion är i regel avsevärt bättre för miljön än asiatisk, samtidigt som produktion på hemmaplan är ett bra sätt att säkerställa hög kvalitet.
– Mycket handlar också om att ta ansvar. Vi har all vår tillverkning i Sverige för att den som köper en kniv ska känna sig trygg i att den hjälper personer i Sverige att få jobb. Man hjälper personer som lever och skattar i Sverige, säger Thomas Eriksson, och fortsätter:
– Det innebär också att den som investerar i en Morakniv indirekt också investerar i sin egen vård, skola och omsorg – och det går inte om man som våra svenskklingande konkurrenter lägger tillverkningen i Asien.

Morakniv är också ett lysande exempel på att högkvalitativa produkter med tillverkning i Sverige inte behöver vara särskilt dyrt. Moraknivs hantverkarfavorit Basic 511 finns i oändligt många svenska verktygslådor, och kostar inte ens en femtiolapp att köpa.
– Hur våra knivar kan vara så billiga är en av de vanligaste frågorna vi får. Det handlar om att vi i hög utsträckning har automatiserat med robotar, vilket är bra eftersom de varken behöver ta rast eller vabba, säger Thomas Eriksson, och fortsätter:
– Samtidigt har robotarna en baksida, och det är att utvecklingen stannar av. Därför måste man också ha kreativa, innovativa medarbetare som hela tiden kan ta utvecklingen framåt. Vi använder alltså robotar till det tunga, smutsiga, ohälsosamma jobbet, för att i stället låta vår personal göra den kreativa delen av arbetet.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Moraknivs produkter görs med tre olika bladkvaliteter; det extremt slitstarka rostfria stålet, det mycket skarpa och prisvärda kolstålet, samt laminatstål som ger ett knivblad som på en och samma gång är skarpt, böjbart och har en oslagbar livslängd. 
En traditionell hantverkskniv görs i kolstål och processen börjar då med att en maskin stansar ut ett helt knivblad ur en lång rulle av stål. Processen går mycket snabbt och varje dag stansas 20 000 knivar fram i maskinen.
Nästa steg är att härda stålet, för att göra det extra hårt. Kortfattat innebär det att stålet ska värmas upp till en viss temperatur, då strukturomvandlingar sker i materialet – och om bladet sedan kyls ner tillräckligt snabbt blir det otroligt hårt. Det hela är en konst, och varje blad härdas individuellt för att säkerställa ett bra resultat. 
Därefter ska kniven slipas och poleras, innan eggen bryns och ett skaft i trä eller plast monteras. Kniven förses slutligen med en slida i läder eller plast – och sedan är en av Sveriges mest populära produkter färdig att användas.

– Tyvärr är våra knivar så pass bra att många gärna kopierar dem. Vi har mönsterskydd på våra modeller och även patent på produktionslösningar, men vi får ändå kämpa och strida i princip varje vecka mot kopior, säger Thomas Eriksson.
En kopia av en Morakniv håller inte bara en sämre kvalitet, den kan också vara en fara för den egna säkerheten, berättar Thomas. För att pressa priserna har många asiatiska knivar väldigt korta knivblad, som alltså inte går in särskilt långt i knivskaften.
– Det här innebär att när du bryter och bänder med din kniv finns det stor risk att den går av, och det kan leda till mycket allvarliga skador. Men det som är extra synd är att många kommer till oss för att göra reklamationen. Folk tror alltså att de har köpt en Morakniv, men i stället har de blivit lurade till att köpa skräp. I min bok är det bedrägeri på högsta nivå.

I dag jobbar drygt 130 personer på fabriken i Mora, och tillsammans letar de hela tiden efter nya marknader som behöver vassa och tåliga knivar. I dag gör man knivar för allt ifrån snickare och installatörer, men även för militärer, jägare, fiskare och slaktindustri, och totalt finns över 500 olika produkter i sortimentet. 

Två tredjedelar av Moraknivs produkter går på export, främst till resten av Europa och USA – men man sprider sig också snabbt till andra marknader. Här finns också en uppmärksammad solskenshistoria, som började under den stora flyktingvågen 2015. I Mora upprättades ett flyktingboende, och Morakniv ville gärna hjälpa till för att de nyanlända personerna skulle få komma in i Moras gemenskap. Tillsammans med Mora hockey anordnades bussresor till ishallen, där man bjöd på gratis biljetter för den som ville titta på hockey.
Intresset var stort, och Morakniv ordnade då också ett studiebesök i fabriken, vilket sedan följdes av att man erbjöd två praktikplatser. 
– Vi fick inte anställa människor utan uppehållstillstånd, men fick en praktikant i produktionen och en på kontoret, berättar Thomas Eriksson. Bashar, som var på kontoret, ville väldigt gärna kolla upp vår försäljning i Mellanöstern. Han märkte snart att alla han pratade med visste vilka vi var, men upplevde att det var svårt att få tag på våra produkter. Så han frågade om han fick göra lite affärer.
Tre år senare har Moraknivs försäljning i Mellanöstern gått från att omsätta en halv miljon kronor om året till att nu omsätta 17 miljoner kronor årligen.
– Det innebär att det gott och väl nu är ett dussin personer hos oss som har jobb, enbart tack vare honom, säger Thomas. Nyligen fick Bashar också sitt pass, vilket gör hans arbete betydligt enklare. Tills nyligen var han nog den ende exportsäljaren i hela världen som inte fick resa utomlands. 
Förhoppningsvis innebär det här att vi nu kan få ännu fler att upptäcka att världens bästa knivar tillverkas i Sverige.

 

TEXT: MAGNUS CARLSSON

Solar & Morakniv

Solar är sedan länge återförsäljare av Morakniv, och flera av produkterna finns i Solars webshop.
– Jag minns första gången jag var på besök hos Morakniv. De står för ett hantverk som är svårt att hitta någon annanstans och vi är stolta över att få sälja deras produkter, säger Dilgeet Gill, produktansvarig för verktyg på Solar, och fortsätter:
– Det känns också väldigt bra att arbeta med ett företag som värnar om det mindre samhället och är noga med att all produktion ska vara svensk. Det är svensk björk i träskaften och det är stål från Sandvik i de rostfria knivbladen. Det är fantastiskt och de är på alla vis ett föredöme.

 

solar magasin

För mer inspirerande läsning

                                                                                                                      

Upptäck fler artiklar