Spara din kundvagn

Fastbox stängd

{{cart.Info.Name}}

Vad vill du göra med din kundvagn?

Anders Öfvergård kommer aldrig sluta snickra

Byggnadsingenjör, reklamare, krögare, snickare, butiksägare och programledare. Anders Öfvergård har haft många titlar genom åren – men trots över 30 år i yrket har han alltid haft kvar byggandet i sitt liv.
– Att arbeta med händerna är det bästa jag vet, säger han.

För den som parkerat i tv-soffan någon gång under det senaste decenniet behöver Anders Öfvergård troligen ingen närmare presentation. När han klev in i tv-rutan för att göra sin första säsong av Arga Snickaren 2009 var succén snabbt ett faktum. Programmet belönades bland annat med tv-världens finaste pris Kristallen 2010 och Anders Öfvergård hjälpte till att styra upp misslyckade byggprojekt ända till slutet av 2016. Sedan dess har han bytt kanal till TV4, där han i dag är programledare för bland annat Robinson, Anders knackar på och inte minst Fuskbyggarna, där Anders träffar husägare vars byggen inte riktigt blivit som de har tänkt sig.

– Jag har världens bästa jobb, som kan kombinera tv och bygg. Det jag älskar är att få hjälpa folk att komma till rätta, att lösa ett problem som blivit för stort. Generellt är människor ofta lite naiva när de ska bygga hus, de tror ofta att de kan göra allt själva, säger Anders Öfvergård, och fortsätter:

– Folk tycker det är enklare att betala 20 000 för en ny soffa än att betala för att göra två barnrum säkra. Någon måste säga till familjen att de har en snygg soffa, men att det är farligt att bo där, och då får det bli jag. Jag har ett kall att förklara varför det är fel, och jag har inte heller några problem att ta en diskussion.

Att Anders Öfvergård gärna snickrar i tv känner de flesta till. Vad inte lika många vet är däremot hur gärna han också snickrar utanför kameran. Anders är utbildad byggnadsingenjör och har dessutom gått möbelsnickarskola. 1987 startade han sitt första företag och än i dag har han kvar sin byggfirma vid sidan om alla tv-projekt han är inblandad i.

– Att bygga och projektera är så otroligt roligt. Det och kundkontakten är verkligen helt fantastiskt. Till skillnad från många andra byggare har jag nästan uteslutande sagt nej till företagsjobb om jag kunnat, för att i stället hjälpa privatpersoner. Det är mer kreativt att kunna tillgodose en familj som kanske bygger ett eller max två hus i sitt liv. Att vara med där och hjälpa dem, det betyder skitmycket för mig.

Samtidigt är inte bygg den enda branschen Anders Öfvergård varit inne och nosat på. En vända var han på reklambyrå och en gång i tiden var han med och grundade butikskedjan Granit. Under tio år drev han också en rad restauranger – som han förstås byggde själv – och de senaste åren har han haft fullt upp med så väl tv-uppdrag som föreläsningar. I dag ringer telefonen hela tiden med nya erbjudanden och samarbetsförslag, men hur mycket spännande förfrågningar Anders än får finns det en sak han aldrig kommer att sluta med: att snickra.

– Att arbeta med händerna är fortfarande det bästa jag vet, och i perioder känner jag verkligen ett extra behov av det där. Jag mår så bra då. Det kan vara att platsbygga ett kök eller att hålla på med mitt finsnickeri. Det blir som en typ av meditation för mig. Att stå där helt själv och snickra, med radion på och alla verktyg inom räckhåll. Det är fantastiskt.

 

“Vi hantverkare ska se varandra som kollegor, vi ska tänka på varandra i alla lägen och göra vad vi kan för att göra det enklare för andra.”

ANDERS ÖFVERGÅRD

Som byggare har Anders gjort det mesta, men två saker han aldrig har ägnat sig åt: el och VVS. Och det är ingen slump.

– Visst har jag god kunskap om både el och VVS, men jag är verkligen en stark förespråkare av att alla ska göra det de är bäst på. Inom el och VVS finns det många som är så mycket bättre, och då ska man självklart använda sig av riktiga rörmokare och elektriker. De här yrkesgrupperna har en väldigt stor kompetens som människor borde bli bättre på att anlita.

Genom åren har Anders Öfvergård haft anställda på sin byggfirma, men det är inget han har i dag. I stället är han ensam – men han har ett nätverk av flera andra firmor som han gärna samarbetar med. Och att samarbeta med andra företag är något han varmt rekommenderar.

– Att bygga nätverk är något man som hantverkare behöver göra över tid, och det är viktigt att hitta folk som tänker likadant som du. Man måste lira ihop och man måste våga ställa krav på varandra. Man börjar när man ska börja och man är färdig när man ska vara färdig. Kanske till och med två dagar innan, säger Anders, och fortsätter:

– Jag tycker också det är väldigt viktigt att skapa team när man jobbar. Vi hantverkare ska se varandra som kollegor, vi ska tänka på varandra i alla lägen och göra vad vi kan för att göra det enklare för andra. Jag måste tänka på elektrikern när jag gipsar väggar och elektrikern måste tänka på målaren. Om alla tar hand om den nästkommande kollegan, så att ingen behöver rädda upp något efter någon annan, blir arbetet både roligare och mer effektivt.

Något som Anders Öfvergård verkligen brinner för, både i och utanför tv-rutan, är att människor ska inse hur farligt det kan vara att göra saker själv om man inte har rätt kompetens.

– Pengarna styr tyvärr för mycket för folk och vi tänker inte på konsekvenserna. Människor missar att huset kan brinna ner i värsta fall om de försöker göra elen själva. Eller att någon kan dö. Vi vill ha ett extra badrum men gör det själva för att spara in pengar på VVS:en, och tänker inte på att försäkringen då inte täcker fuktskador. Vi som hantverkare har också ett ansvar att sprida information, och där vi inte nått hela vägen fram. 

Han menar också att det vid informationsspridningen finns en bra möjlighet som hantverkare att styra kunderna i rätt riktning. Säkerheten får aldrig äventyras vid ett bygge, samtidigt som kunden kommer vilja betala så lite pengar som möjligt. Därmed kan det vara bra att ifrågasätta om kunden verkligen ska verkställa allt för storslagna planer.

– Ingen kommer att bli nöjd om vi bygger med dålig kvalitet. Om du till exempel gör ett hus med för få eluttag för att spara pengar blir kunderna snart missnöjda. Och när de blir missnöjda går de den enkla vägen och skyller på elektrikern. Den som däremot kan resonera med kunden och få dem att prioritera rätt saker kommer att få en mycket nöjdare kund.

Ett annat sätt att styra kunden i rätt riktning, och samtidigt förbättra den egna lönsamheten, är att hjälpa kunderna vid val av material och produkter, säger Anders.

– Många är bara serviceelektriker i dag. Någon ringer för att de vill att man ska sätta upp ett uttag. Men man kan ju tjäna mer pengar om man engagerar sig lite extra i kunden. Om du ska byta ut ett eluttag, varför inte passa på att installera ett som också har USB-uttag? Kunden kommer bli nöjdare och du tjänar hundra kronor till. 

Anders Öfvergård rekommenderar också att man som hantverkare utbildar sig i modern teknik, där det ofta finns många extra kronor att tjäna. En vattenfallsdusch kan ersätta en vanlig duschkran och smart belysning som kan styras via telefonen trumfar ofta traditionell belysning.

– Du lägger ändå i snitt en timme på att åka dit och du vill inte göra jobb som är för korta. Försök att sälja på dem något mer, du behöver inte vara raketforskare för det. Det kommer att kosta familjen lite mer, men de kommer bli så otroligt nöjda.

Ett till tips som också gör hantverkaren mer lönsam och populär är att hjälpa kunden att tänka framåt. Vilka behov täcks just nu, och vilka behov kommer att behöva lösas inom en snar framtid?

– Här har jag ett jättebra tips för elektriker som jobbar med tillbyggnad eller nybyggnation. Se till att lägga in lite extra rör. Ganska snart kommer kunden vilja ha larm, ljudsystem eller något annat – som ska byggas utan synliga kablar. Och då kommer de ringa dig igen. Om du då kan berätta att du kan lösa det snabbt eftersom du redan har dragit in några tomrör, då kommer du nästan att bli helgonförklarad. Och vem vill inte bli det?

 

Tre tips från Anders för att bli mer lönsam som hantverkare

1. Våga utmana kunderna. Ge dem det de borde ha i stället för det de ringer och beställer. Ägna dig åt merförsäljning, men glöm aldrig att kunden är precis som du själv, och den kommer aldrig kunna lägga 400 000 på ett badrum om den bara har 150 000.

2. Håll dig uppdaterad. Tekniken uppdateras snabbt, lägg lite tid på att lära dig de nya produkterna på marknaden i stället för att bara gå på gamla säkra kort. 

3. Fakturera varje vecka. Kunden får mer koll på vad det kostar och du slipper lägga tid och energi på att berätta för kunden varför slutfakturan blev så hög.

Anders 5 värsta skräckupplevelser

Anders Öfvergård har sett många skräckexempel till byggen under sina år som programledare i tv.
Här är hans fem värsta minnen:

1. ”Bland det jävligaste jag sett alla kategorier var en familj som hade dragit sin el själva. De hade ett barnrum där de dragit elen fem år tidigare och tyckte det fungerade bra. Men de hade inga skyddslock på eluttagen och när jag var där stod det en barnsäng med stålram vid vägen. Det blixtrade mellan uttaget och sängen, och i sängen låg en 6-åring och sov. Det var fruktansvärt.”

2. ”En annan familj skulle sätta in spotlights i taket, men de hade inte tagit reda på hur de skulle göra. Så de borrade hål och drog sladdar. Men det där var ju halogenlampor som blir flera hundra grader varma. Takstolarna och kutterspånet hade börjat förkolna, det hade kunnat börja brinna när som helst. Ibland skulle jag nästan vilja att lampor och elartiklar inte fick säljas till privatpersoner eftersom det är för farligt.”

3. ”Det är otroligt farligt när folk går in i elcentraler själva. En gång var jag uppe i trakterna runt Mora, där en familj skulle renovera huset men där pengarna inte räckte till. Jag trodde inte mina ögon när jag såg att de hade satt spikar i huvudsäkringarna eftersom de gick så ofta. Om man blir sjuk förstår man att man ska gå till doktorn och få penicillin. Borde man inte också förstå att man ska gå till en elektriker om man behöver hjälp med el?” 

4. ”En gång kom jag till en familj som inte kunde förstå varför de hade så dyra elräkningar. När jag kom dit såg jag att de hade satt upp infravärmare som stod på hela tiden. De förstod inte skillnaden på infravärmare och element. Då börjar man ju undra om de levt i en grotta i hela sitt liv? Vad är problemet med att ringa rörmokare eller elektriker?”

5. ”Konstigt nog tror många att de kan göra sina badrum helt själva. En gång träffade jag en familj som hade kopplat på sin toalettstol helt själva genom att dra rör från undervåningen där det fanns en avluftning med 70mm-rör. De spolade ju stopp direkt och förstod inte varför. Men det stora problemet med sådant här är att det inte går att försäkra huset. Blir det en fuktskada kommer försäkringsbolaget göra allt i sin makt för att hitta ett fel, och det är ju inte så svårt i sådana här fall.” 

Vill du läsa fler artiklar?

Vi har samlat alla artiklar på ett och samma ställe.

Upptäck mer här!