Solars centrallager  minskar med 55000 kartonger årligen

 

Tillsammans med Solars kunder, och som en del i Solar Sveriges hållbarhetsarbete identifierades att det fanns möjlighet att minska mängden emballage som skickades ut från Centrallagret i Örebro. Genom att tillåta ett större antal artiklar per utgående box lyckades man öka fyllnadsgraden och därav också minska mängden kartonger som skickas ut från lagret, med över 220 stycken per dag.


Varje dag skickar Solars centrallager i Örebro ut fler än 2000 sändningar, vilket innebär en hel del kartonger och medföljande bubbelplast. Per Häll, platschef på Centrallagret i Örebro berättar att de insåg att kartongerna ibland inte fylldes så mycket som borde gå.
- I backsystemet, där man plockar, fanns det en begränsning att varje back enbart rymde sju artiklar. Detta medförde att våra kunder ibland undrade varför de fick tre kartonger med produkter som egentligen skulle så plats i en. Per fick idén om att det genom en förändring i IT-systemet skulle kunna gå att spara både emballage och pengar.


Snart engagerades även Solars hållbarhetschef, Joanna Uckelstam.
- Jag arbetar tillsammans med ledningsgruppen med olika typer av miljö- och kvalitets initiativ. Baserat på input från Centrallagret och kunder beslutades att vi skulle titta närmare på just emballagefrågan. Joanna fortsätter:
- Många personer har varit involverade i initiativet, vilket jag tror är en av faktorerna som har bidragit till att satsningen har lyckats. Teamet på Centrallagret har vart helt fantastiska och gjort ett jättejobb. Jag och Annie Schreiber, VP Supply Chain har stöttat upp, bland annat genom månadsvisa uppföljningar med teamet när det krävts större beslut om investeringar.


Även på Centrallagret är de överens om att samarbetet har varit avgörande i förändringen. Tomas Dunder, arbetsledare, berättar:
- Alla har varit med och hjälp till här. Det går inte nog att understryka hur viktiga våra medarbetare har varit. Allt ifrån tekniska implementeringar och nya system till det dagliga arbetet.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Många personer har varit involverade i initiativet, vilket jag tror är en av faktorerna som har bidragit till att satsningen har lyckats. Teamet på Centrallagret har vart helt fantastiska och gjort ett jättejobb joanna uckelstam, Solars hållbarhetschef

En av utmaningarna menar Per Häll var att få resurser till förändringen. Pers lösning var att tidigt visa hur mycket som skulle sparas om man genomförde den nödvändiga investeringen. Att det har varit värt de investeringar som gjordes understryker både han och Tomas Dunder, som berättar:
- Allting har egentligen blivit bättre. Vi har minskat såväl stress hos medarbetarna  som övertid som ett resultat av att man packar artiklar i färre kartonger. Även Matilda Åkerblom som arbetar som områdesledare bekräftar detta:
– Jag märker stor skillnad sedan jag började på Solar för två år sedan. Det har blivit enklare för oss områdesledare att styra flödet på avdelningen. Det har dessutom blivit mindre stressigt på plock och pack, där vi har hand om över 27 000 produkter. Detta gör ju att medarbetarna är nöjdare. Arbetet känns mer ergonomiskt och jag märker otroligt stor skillnad i slutet av dagen, eftersom vi inte alls behöver arbeta övertid lika ofta längre.

Även Joanna Uckelstam är inne på samma perspektiv
- Att vi genom att lyssna på vad våra kunder vill har fått till en förändring som stöttar de tre hållbarhetsdimensionerna miljön, ekonomi samt sociala perspektivet känns helt fantastiskt roligt! Och satsningen har givit stora resultat. I Örebro har man minskat med över 220 kartonger - varje dag, vilket på ett år blir det närmare 55 000 kartonger. Dessutom sparar man även på bubbelplasten som läggs i kartongerna och tejpen som dras över när man stänger igen.

Även Danmarks centrallager sparar i dagsläget över 500 kartonger per dag.
- Detta gör ju även att våra kunder får mindre emballage att ta hand om, vilket givetvis blir ytterligare en positiv effekt säger Joanna. Hon fortsätter: 
- I dagsläget har denna förädling implementeras i Örebro och med de goda resultat vi har sett där så är nästa steg att implementera detta på centrallagret i Halmstad, så att vi verkligen optimerar hur vi skickar ut våra paket i hela Sverige. Men det är inte slut här.
– Parallellt med detta har vi även börjat se över returemballage till våra butiker, berättar Joanna.

Det här är ett talande exempel på vad man kan åstadkomma genom att lyssna på kundernas åsikter och samarbeta mellan olika avdelningar, orter och funktioner. Det visar även starkt på att vad som är bra för miljön också kan förbättra såväl ekonomiskt som arbetsmiljömässigt och att förändringar inte alltid bidrar till stress utan även kan motverka den och dessutom skapa en bättre arbetsplats. Detta är bara ett av flera initiativ inom hållbarhetsområdet och Solar fortsätter att genomföra ständiga förbättringar för att arbeta mot en mer hållbar framtid.

För frågor om Solars hållbarhetsarbete, Kontakta Joanna Uckelstam på joanna.uckelstam@solar.se

Solars hållbarhetsarbete

 

Med begreppet hållbarhet avses miljömässig, ekonomisk och socialt ansvarstagande som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov (källa: www.globalamalen.se). På Solar är hållbarhet en naturlig del i hur verksamheten bedrivs och arbetet skall utförs ekonomiskt, miljömässigt och socialt ansvarsfullt. Inom ramarna för detta arbete arbetar Solar med en mängd olika initiativ som berör allt ifrån avfallshantering  till energiförbrukning. Företaget stöttar även Ung Cancer och stiftelsen Ågrenska i samband med medverkan i Göteborgsvarvet  Läs mer på solar.se/hallbarhet

För mer inspirerande läsning

Upptäck fler artiklar här!