Stäng Fastbox Maxi

Din Fastbox är nu en Fastbox Maxi på grund av produkten som är tillagd till din Fastbox. Läs mer om Fastbox via länken:

Fastbox
Spara din kundvagn

Fastbox stängd

{{cart.Info.Name}}

Vad vill du göra med din kundvagn?

Stephans träningsresa

Han har alltid älskat att röra på sig – men levde stora delar av sitt vuxna liv utan motion. Nu har det vänt för TV-profilen Stephan Wilson. Nyligen klarade han klassikern och nu är träningen ett av de viktigaste inslagen i hans liv.

“Jag tror det är viktigt att få till den där lekfullheten, där man gör saker tillsammans, utan någon hets kring att prestera”

Stephan Wilson

Ålder: 38

Bor: Stockholm

Gör: Programledare, producent och föreläsare. Driver produktionsbolaget Idéstorm tillsammans med Markus Granseth.

Familj: Fru och två barn

Stephan Wilson har genom åren synts i SVT-program som Lilla Aktuellt och Lilla Sportspegeln, men de senaste åren har många förknippat honom med olika motionslopp. Han har varit löpande reporter i Göteborgsvarvet och gjorde succé när han genomförde En svensk klassiker i programmet Stephans klassiker. Men så vältränad har han inte alltid varit.

– Visst rörde jag mig mycket som liten grabb, rörelse har alltid varit en stor del av mitt liv. Men som ung hade jag inte jättemycket pengar och jag hade inte de ekonomiska förutsättningarna att hålla på med vilken sport jag ville. Ville jag spela tennis fick jag ärva ett racket och plocka bollar som någon råkat skjuta ut i skogen, berättar Stephan, och fortsätter:

– I vuxen ålder blev det dock inte så mycket träning. Det fanns ett liv som ungdom och ett annat som vuxen, och i det vuxna livet fick inte regelbunden träning någon plats. Visst har jag tränat på gymmet någon gång ibland, men någon vardagsmotion eller intresse för träning motsvarande den idag har inte funnits i mitt vuxna liv.

I dag har saker och ting ändrats. 2015 bestämde sig Stephan Wilson för att lära sig åka skidor, och passade dessutom på att dokumentera allt ihop i tv-programmet Stephan på glid. Den resan började på rangliga ben, men slutade med att en extremt stolt Stephan kunde genomföra sitt första Vasalopp. Programmet följdes sedan upp med Stephans klassiker, där Stephan utöver Vasaloppet också genomförde Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet och därmed kunde njuta av att ha genomfört En svensk klassiker.

– När vi gjorde tv-programmet fick jag av misstag två klassikermedaljer. Nu har jag en på kontoret och en hemma så att jag hela tiden ser dem. Jag vaknar dagen med mina medaljer och avslutar dagen med mina medaljer. För mig är de en symbol för något jag inte trodde att jag hade inom mig. Jag är väldigt stolt över hur jag har utvecklats både mentalt och fysiskt, säger Stephan.

Längs vägen mot medaljerna har Stephan Wilson lärt sig ett och annat om hälsa. Motion har fått en helt ny position i hans liv och i dag är träning något han inte vill vara utan.

– Det finns inte på kartan att gå tillbaka till mitt gamla liv. Jag har ingen aspiration på att bli en elitsnubbe, men jag känner att jag är en helt annan människa och det tycker jag är sjukt häftigt. I dag har jag en hälsosam livsstil, och jag försöker att röra på mig på något sätt varje dag, säger Stephan, och fortsätter:

– Jag har hittat mina knep för att få in vardagsmotion och jag anpassar min verklighet för att få till det. I dag står jag aldrig passivt i en rulltrappa till exempel och jag tar gärna telefonmöten promenerandes i stället för sittandes. Är det barnkalas är jag den som leker med barnen och om min dotter är på simskola passar jag på att simma samtidigt. 

Stephans liv som programledare och tv-producent är bitvis slitigt. Tunga stativ och kamerautrustning ska släpas och inspelningar innebär ofta många resor och långa arbetsdagar. I dag upplever Stephan att träningen gett honom energi på ett nytt sätt och att han i dag orkar mycket mer.

– Jag är privilegierad som får jobba med min passion, men jag kan lugnt säga att jag jobbar fler timmar än de flesta. Och även om jag alltid klarat att jobba långa dagar har kroppen alltid uttryckt sig genom signaler som stelhet och dålig sömn. Men de där symptomen är borta nu, och det har med träningen att göra. Den har även ändrat mitt mindset. Tidigare när jag kom till ett hotell efter en inspelning lade jag mig kanske ner på sängen och kollade på film för att jag var trött. Nu besöker jag gärna hotellets gym eller tar en promenad om jag inte tränat något den dagen.

Stephan Wilson tror att grunden till en hälsosam och aktiv livsstil ofta är något vi får i form av ett arv, ”som en present av våra föräldrar”. Därför uppmuntrar han också sina egna barn till att röra på sig – och gör det gärna tillsammans med dem:

– Jag tror det är viktigt att få till den där lekfullheten, där man gör saker tillsammans, utan någon hets kring att prestera. Får man till det i tidig ålder tror jag att det är större chans att man sedan fortsätter som vuxen. Min dröm är att göra saker som att springa Göteborgsvarvet och åka Vasaloppet tillsammans med mina barn. Jag tror att det är fullt möjligt att nå dit, men det bygger på att de får se tjusningen i motion och rörelse.

Nästa utmaning för Stephan Wilson är 21 kilometer långa Göteborgsvarvet i maj. För två år sedan sprang han loppet som löpande reporter för SVT, och den gången fick han vara med om något som få andra testat – nämligen att leda loppet.

– Jag hade pratat med lite folk på SVT kring hur snabba de snabbaste löparna faktiskt är, och då sa de att du måste springa max för att ens hålla dig nära. Jag tog dem på orden och sprang så fort jag bara kunde. Det är rätt kul om man ser de bilderna i dag, det är verkligen som att jag springer för livet. Efteråt höll jag på att spy, men det var väldigt roligt – även om jag efteråt blev passerad av 11 000 löpare. Det är inte ett optimalt sätt att starta ett lopp.

Inför årets upplaga av Göteborgsvarvet har Stephan drivit projektet Uppvarvningen, där han gjort korta filmer om sin träning och samtidigt samlat in pengar till organisationen Ung Cancer.

– Min tanke med Göteborgsvarvet var att jag kan göra mig själv bättre, men samtidigt också göra världen lite bättre. Det har varit en väldigt speciell upplevelse, jag är rörd över all kärlek och alla pengar som har samlats in. Jag kommer att ha väldigt lätt för att motivera mig själv att göra en bra insats under själva loppet, säger Stephan, och fortsätter:

– Jag har haft ett drömjobb, även om det inte alltid är en dröm att träffa de här unga människorna som drabbats av cancer. Men jag måste säga det, vilka fantastiska människor det är! Jag har träffat många häftiga idrottsstjärnor genom åren, med starka viljor och hjärnor. Men jag blir ännu mer berörd och imponerad av de här människorna, som inte vunnit några lopp. De är otroliga.

 

Efter många år som mer eller mindre stillasittande har träning och hälsa fått en naturlig plats i Stephans liv. ”Jag upplever att jag har blivit en person som flyttar mina egna gränser. Tidigare var En svensk klassiker något som jag tänkte att övermänniskor gjorde. Nu står jag själv där och har gjort den, och jag funderar snarare över vad som är nästa grej”, säger han.

Stephans tips för att komma igång med träning

1. Hitta ett lopp. ” Ett lopp är den bästa moroten för träningen och gör det lättare att hålla motivationen uppe. Det spelar inte så stor roll vad det är, det kan vara Vårruset, Göteborgsvarvet eller något helt annat. Men det ska vara något som du tror att du klarar av om du har en plan för att nå dit.”

2. Välj något kul. ”Du ska känna lust inför ditt lopp. Är det ett skidlopp du väljer måste det kännas kul med skidåkning, och om du ska cykla Vätternrundan ska du gilla att cykla. Känner du lust inför det du ska göra blir det enklare.”

3. Köp ett gymkort. ”Det kan låta tråkigt, men gymkortet gör att din träning blir mer flexibel. På gymmet kan du springa på löpband, du kan lyfta vikter och du kan göra en rad olika saker. Ofta kan du också få någon gratis PT-timme, passa på att utnyttja den.”

“Om min dotter är på simskola passar jag på att simma samtidigt”

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Text: Magnus Carlsson
Foto: Anna Sigvardsson Högborg

För mer inspirerande läsning

Upptäck fler artiklar här!