/globalassets/eu/products--solutions/logistics/vending-machine/hero_vending_machine_blue_2880x1000.jpg
Lagerautomat

Tillgängligt material dygnet runt

Lagerautomaten minskar varuförbrukningen, optimerar driften och minskar risken för driftsstopp. Den kan innehålla allt från verktyg och batterier till reservdelar, HSE-utrustning, kemikalier och riskprodukter.

Få fullständig översikt över lagersaldo, förbrukning och svinn

En lagerautomat minimerar tiden som läggs på beställningar, hantering, fakturering och intern logistik.

  • Spårbarhet, tillgänglighet och användarvänlighet är kärnan i lösningen.
  • Maskinen är enkel att använda och kan anpassas efter olika behov. Uppstart och implementering går smidigt med stöd från våra experter.
  • Med lagerautomaten får du direkt översikt över kostnader, förbrukning, svinn och lagerstatus - och går från reaktiv till proaktiv lagerstyrning.

 

Har du frågor eller vill veta mer?

Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Telefonnummer: 0771-111 100
E-postadress: kundcenter@solar.se

Kontakta oss

En enkel men tekniskt avancerad lösning

En lönsam och flexibel lösning för att optimera lager och logistik. Lagerautomaterna hyrs i 3–5 år, vilket innebär att du slipper binda kapital och minskar administrationen.

Automaterna kan integreras med befintliga mjukvaror eller levereras som en molnbaserad lösning. Vår unika programvara ger full spårbarhet av alla transaktioner. Dessutom kan laddstationer monteras i olika sektioner för att ladda verktyg och utrustning.

Minimera

30-40%

av tiden som går till inköp, fakturering och hantering.

Upp till

50%

reduktion av lagervärdet.

Reducera upp till

25-40%

av förbrukningen.

Tillgänglig

24/7

Lagerautomat ger tillgång till produkter, reservdelar och kritiska komponenter.

Fördelar med lagerautomater

Tidseffektivitet

  • Du har alltid varor tillgängliga
  • Det du behöver, när du behöver det
  • Minskad risk för onödiga driftstopp
  • Lägg mindre tid på intern logistik
  • Förenklar arbetsdagen både operativt och administrativt

Minskade kostnader

  • Ger en fullständig översikt över konsumtion och svinn
  • Optimerar lagret baserat på faktisk användning genom automatisk påfyllnad med VMI
  • Tillhandahåller spårbarhet av utfärdade varor
  • Lägre lagerkostnader

Förbättrad lagerdrift

  • Full kontroll över tillgängliga produkter och användarmönster
  • Översikt och insikt i hur verktyg delas
  • Effektiviserar driften genom att låta elektriska verktyg laddas under lagring
  • Användarvänlig och effektiv
  • Ger möjlighet till ökad lageröversikt och styrning

Så här kommer du igång

Processen för att implementera lagerautomater börjar med en kartläggning av önskemål och behov. Vad ska den användas till? Vad är syftet? Baserat på detta skissar vi fram en lösning som innehåller resultatet av analysen.

Mediciner, dyra verktyg, förbrukningsvaror, HSE-utrustning, reservdelar, batterier, kemikalier, riskprodukter, laddningsalternativ etc. är områden som maskinen kan användas till. Tillsammans enas vi om typ av maskin, plats, innehåll, lösning för att fylla på varor, åtkomst och design.

Den beräknade tiden för analys av behov är 1-2 veckor. Installation tar 1-2 dagar plus den faktiska leveranstiden.

Vad vi behöver av dig:

  • Önskad plats, antal och system
  • Produktlista
  • Förbrukningsdata

 

Vi tillhandahåller en smidig och professionell process vid:

  • Elementkonfiguration
  • Maskinanpassning
  • Navigering relaterad till val av kortläsare och åtkomst
  • Installation och utbildning
  • Påfyllning

Modell: Supply Locker

Denna automat används ofta för HSE-material (personlig skyddsutrustning) som skor, hjälmar och handskar. Den används också för hyrverktyg, kalibreringsverktyg och elverktyg.

Maskinen konfigureras enligt kundens behov.

  • Den har både pekskärm och kortläsare som ett alternativ
  • Företagets personalkort kan också användas
  • Maskinen består av 9-27 skåp
  • Skåp med plats för större delar
  • Möjlighet till laddstationer i skåp
  • FIFO-principen
  • Anslutning till Solars VMI-system
/globalassets/eu/products--solutions/logistics/vending-machine/vending_machine_supply_locker_transparent_cabinet_500x500.jpg

Modell: Rotopoint

Dena automat används för HSE, MRO, kemikalier och verktyg (som smörjmedel, glas, handskar, masker, verktyg etc.).

Maskinen konfigureras efter kundens behov

  • Den har både pekskärm och kortläsare som ett alternativ
  • Företagets personalkort kan användas
  • Maskinen finns i 6 versioner
  • Upp till 468 platser
  • Kamrarna kan byggas ut
  • Manuell åsidosättning vid fel
  • Anslutning till Solars VMI-system
/globalassets/eu/products--solutions/logistics/vending-machine/vending_machine_transparent_rotopoint_500x500.png

Modell: Level 28

Denna automat snvänds ofta till MRO-artiklar, såsom batterier, verktyg, lim och knivar.

Konfigurerade efter kundens behov.

  • Levereras med pekskärm och kortläsare
  • Företagets personalkort kan också användas
  • Över 29 olika lådstorlekar
  • 26 rader med max 104 platser
  • Max 1248 rum
  • Konfigurering av lådor är möjligt
  • Kontrollera upp till 10 enheter
  • Anslutning till Solars VMI-system
/globalassets/eu/products--solutions/logistics/vending-machine/vending_machine_transparent_level_28_500x500.png

Modell: ModuloGen2

  • Hög kapacitet
  • Massivt lådsystem
  • Flera lådstorlekar
  • Flexibel och enkel att konfigurera
  • Skärmtangentbord
  • Säkra sektioner
  • Användarvänlig design
  • Anslutning till Solars VMI-system
/globalassets/eu/products--solutions/logistics/vending-machine/vending_machine_transparent_modulogen2_500x500.png

Skåp för alla behov

Det finns olika skåpsdörrar för de olika sektionerna. Välj mellan glas eller utan glas, med eller utan belysning. Det är också möjligt att välja skåp med laddningsmöjligheter. Detta är mycket användbart om du hyr ut eller delar elektriska verktyg.

Anpassa sektionen

Välj rätt fack för dina behov. Oavsett om du behöver många små eller stora lådor. Det finns otaliga lådsektioner att välja mellan. Tillsammans hittar vi de lådor som passar dig bäst.

Användarstyrd åtkomst

Lagerautomaten är en säker lagringsplats för kemikalier och riskutrustning. Avsnitten kan levereras med både pekskärm och kortläsare. Lösningen gör det möjligt att kontrollera användaråtkomst och få historiken på användarnas beteende. Företagets egna personalkort kan användas. Det är även möjligt med massuttag.

TCO bidrar till optimering

Total Cost of Ownership, TCO, hjälper till att minska den totala kostnaden för att köpa produkter och tjänster. Genom TCO skräddarsyr vi lösningar som optimerar driften. Från insikter och branschkunskap har vi lärt oss hur användning av rätt material och tjänster kan leda till betydande kostnadsbesparingar.

Nyckeln är se helheten för att säkerställa ökad synlighet, flexibilitet och kontroll.

Läs mer om TCO
/globalassets/eu/products--solutions/logistics/vending-machine/vending_machine_edi_800x800.jpg

EDI-integration med Solar

Integrera dina inköpssystem med Solar för mer strömlinjeformade processer. Med EDI får du ett effektivt datautbyte som ökar säkerheten och minimerar risken för manuella fel.

Ett effektivt och säkert informationsutbyte.

Läs mer om EDI-integration