Låt oss göra skillnad tillsammans
Skillnaden är inte vad vi gör.
Skillnaden är hur vi gör det
och vilka vi är, när vi gör det.
Jobba på Solar
Rekryteringsprocessen
Lediga tjänster
Möt fyra av våra medarbetare
Vi har många spännande tjänster hos oss på Solar, här kan du möta medarbetare som har några av våra vanligaste säljroller!
Catrin Kleist – Utesäljare/Account Manager Installation Solar
Fem snabba med Catrin
Strand eller skog?
Morgonmöte eller eftermiddagsmöte?
Serier eller film?
Ringa eller maila?
Städat skrivbord eller organiserat kaos?
Varmt välkommen att söka dig till oss om du också vill jobba som Catrin – här hittar du samtliga tjänster
Hur ser en bra dag ut och vad är mest spännande i din tjänst?
En bra dag för mig är självklart när jag har haft fina möten med mina kunder och vi tillsammans kommit fram till lösningar som utvecklar deras affär. Jag ser mig just som det i min roll – en affärsutvecklare! För när mina kunder når sina mål och växer så gör även jag och Solar det.
Kunder blir som kollegor och på Solar får jag känslan av att vi är en familj. Jag är ganska ny och får alltid hjälp av mina kollegor. Har jag inte bett om det finns det alltid de mer erfarna som frågar om jag behöver stöd. I denna roll behöver du inte vara renodlad säljare eller kunna branschen fullt ut utan det handlar om annat – om dig som person, om mötet med kunden och hur vi gör ”smart business” för bådas skull. Jag har ett annat perspektiv både som kvinna och att jag inte har bakgrund som elektriker vilket uppskattas av både Solar och kunder. Jag ser det som en styrka att arbeta på nya sätt och Solar är ett bolag som vill vara i framkant och välkomnar det.
Alla roller har sina utmaningar – vad finns det för utmaningar i denna roll?
Solar vill tänka nytt och erbjuder mycket mer än bara bra produkter. Branschen har ett visst vanemönster så en utmaning är såklart att få våra kunder att se alla nya möjligheter och tjänsteutbud som kan få deras verksamhet att växa.
Hur ser samarbetet internt ut i en roll som Account Manager?
Vi jobbar tätt med våra tekniska innesäljare och pratar med dem varje dag. Kommer våra kunder med beställningar och frågor då har de fantastisk kunskap. Våra butiksmedarbetare är ansiktet utåt och de som tar emot våra kunder. Rollen är väldigt flexibel och du styr dina dagar själv, men jag har en chef som jag alltid känner finns ett telefonsamtal bort. Så även om det är på distans har vi ett nära samarbete.
Vem trivs i detta uppdrag?
Om man vill testa ett bolag som vill framåt så ska man prova Solar. Solar värdesätter olikheter i en bransch som är ganska homogen – det passade i alla fall mig väldigt bra!
Vad gör du när du inte jobbar?
Träning skulle jag säga! Jobbet ger mig mycket energi, men att träna på fritiden gör mig även hjärnstark.
Joakim Sjölin – Utesäljare/Account Manager Industry Solar
Fem snabba med Joakim
Strand eller skog? Jag blir rastlös för länge på strand
Morgonmöte eller eftermiddagsmöte? Trots att jag är morgontrött gillar jag bäst morgonmöten
Serier eller film? Då får jag hela historien på en gång!
Ringa eller maila? 100% att ringa!
Städat skrivbord eller organiserat kaos? Trivs bäst med städat skrivbord, men landar oftare i organiserat kaos 😉
Varmt välkommen att söka dig till oss om du också vill jobba som Joakim – här hittar du samtliga tjänster
Hur ser en riktigt bra dag ut på jobbet och vad är det som är mest spännande i din tjänst?
Först lämnar jag barnen på skolan, för mig är det en viktig faktor att jag hinner med både familjeliv och arbetsliv. Min roll innebär mycket frihet under ansvar vilket gör att jag själv kan pussla ihop jobb och familj. Sedan har jag kundbesök bokade och det bästa med jobbet är just mötet med människor. Jag har möten med en fastighetsförvaltare, konstruktör eller VD ena stunden och andra stunden får jag en rundvandring på en stor industri. Jag får se otroligt mycket olika industrier och verksamheter.
Hur ser samarbetet internt ut i en roll som Account Manager?
Jag skulle vilja säga att vi har ett jättefint samarbete internt. Våra tekniska innesäljare kan hjälpa oss med bredden då de har en grym översikt över våra produkter. Både min chef och Account Manager kollegor finns alltid tillgängliga och även om vi jobbar på olika orter så har vi kontakt på telefon. Vi åker ju mycket bil och då kan vi passa på att snacka.
Alla roller har sina utmaningar – vad finns det för utmaningar i denna roll?
Jag får massor av energi av möten med mina kunder, men att ta människor är också en utmaning. När jag väl fått skapa en relation med kunden och lyckats förklara hur vi kan hjälpa dem att utvecklas då är det guld!
Vem trivs i detta uppdrag?
På grund av friheten i uppdraget trivs du om du har eget driv och är målinriktad. Min drivkraft är att hjälpa människor!
Vad gör du när du inte jobbar på Solar?
Då är jag med min familj och deltar i barnens aktiviteter. Bor på en gård så blir en del fix hemma med huset. Annars gärna lite friluftsliv som kanot och kajak.
Peter Larsson – Butikssäljare/Drive In Salesman Solar
Fem snabba med Peter
Strand eller skog?
Morgonmöte eller eftermiddagsmöte?
Serier eller film?
Ringa eller maila?
Städat skrivbord eller organiserat kaos? Målet är städat skrivbord åtminstone 😉
Varmt välkommen att söka dig till oss om du också vill jobba som Peter – här hittar du samtliga tjänster
Hur ser en riktigt bra dag ut på jobbet?
En riktigt bra dag startar tidigt med att öppna och fixa lite innan våra kunder kommer. Hos oss har vi nästan bara stammisar och det är det som är det bästa med mitt jobb. Vi känner våra kunder på samma sätt som kollegor och skapar många fina och nära relationer. Det gör att man känner sig hemma på jobbet.
Vad är det mest spännande i din tjänst?
Helt klart alla oväntade frågor man ställs inför. Jag vet aldrig från dag till dag vad jag får för frågor och vilka problem som jag ska lösa för våra kunder.
Alla roller har sina utmaningar – vad finns det för utmaningar i denna roll?
Utmaningarna är samma sak som gör våra dagar så spännande. Att lösa problem för våra kunder och hjälpa dem framåt. Det är det som gör vårt arbete så varierat.
Hur ser samarbetet internt ut i en roll som butikssäljare?
Förutom att vi har nära relation till våra kunder så finns också många bra kontaktvägar internt. Även om man inte hörs varje dag så finns våra tekniska innesäljare ett samtal bort och Account Managers hälsar på i butiken titt som tätt för att träffa oss och våra kunder. Det blir ett fint samarbete och bra mötesplats i våra olika roller.
Vem trivs i detta uppdrag?
Det viktigaste i detta uppdrag är att du är framåt, intresserad och nyfiken för att hjälpa våra kunder. Den personliga servicen är A och O här och vår styrka skulle jag säga.
Vad gör Peter när han inte jobbar på Solar?
Då hejar jag på Liverpool eller ser på mina döttrar när de rider!
Jonathan Mårtensson – Teknisk säljare/Technical Salesman Industry Solar
Fem snabba med Jonathan
Strand eller skog?
Morgonmöte eller eftermiddagsmöte?
Serier eller film?
Ringa eller maila?
Städat skrivbord eller organiserat kaos? – När vi gräver lite djupare så använder jag ju mest min dator. Så ja kanske stökigt i datorn istället om man ser det så, men skrivbordet är städat 😉
Varmt välkommen att söka dig till oss om du också vill jobba som Jonathan – här hittar du samtliga tjänster
Hur ser en riktigt bra dag ut på jobbet och vad är det mest spännande i din tjänst?
En bra på jobbet för mig är när det är hög energi och mycket att göra. Jag gillar högt tempo och att ha många bollar i luften. Roligast är när man får ett problem att lösa för kunden som sedan resulterar i att kunden faktiskt handlar från oss. Det ger en go känsla att jag har lyckats hjälpa kunden. Jag trivs också med variationen i uppdraget – det kan vara allt från att programmera något åt kunden, arbeta med offerter, ordrar, teknisk hjälp, utbildningar och alla olika kundmöten och nya anläggningar jag får hantera. Det är alltid kul att vara med ute på besök och jag faktiskt får träffa de kunder som jag har pratar med och få en djupare förståelse för deras verksamhet och behov.
Hur ser samarbetet internt ut i en roll som Teknisk innesäljare?
Vi är ett gott gäng som har väldigt roligt ihop på ett personligt plan, men som det även är lätt att samarbeta med. På Solar finns många olika kompetenser inom allt från system, arbetssätt och teknik och när man hittat sitt interna nätverk så finns det alltid någon att arbeta tillsammans med för att jobba fram bästa lösningen till våra kunder. Jag känner att jag kan vända mig till vem som helst och klimatet är väldigt öppet och hjälpsamt.
Alla roller har sina utmaningar – vad finns det för utmaningar i denna roll?
Utmaningen sitter i bredden på frågor och en teknik och bransch som ständigt utvecklas. Men det är just den utmaningen som gör att jag trivs. På Solar är min upplevelse att alla som vill får chans att utvecklas genom utbildningar som stärker din kunskap. På det sättet har du också chans att växa in i rollen och ständigt lära dig nytt.
Vem trivs i detta uppdrag?
Självklart är kundkontakt och viljan att hjälpa det viktigaste, men också att trivas med att arbeta strukturerat och att sätta upp egna mål. Jag sätter upp mål så att jag lär mig i processerna. Går man utanför sin ”comfort zone” så finns massor att lära av kollegor och i dialog med kunderna. Att vilja samverka med andra för att komma längre tror jag är viktigt för att trivas här, det ger också mycket energi!
Vad gör du när du inte jobbar på Solar?
Då spelar golf, innebandy, går på gymmet, springer eller cyklar så jag är väldigt aktiv. Blir även en del socialt med vänner och familj. Alltså gillar jag fart både hemma och på jobbet 😉
Våra värdeord
Mod innebär att...
Glöd innebär att...
SmartFun innebär att...

Följ Solar Sverige på LinkedIn
Gå till LinkedIn
Följ Solar Sverige på Facebook
Gå till Facebook
Följ Solar Sverige på Instagram
Gå till Instagram
Youtube
Följ Solar Sverige på Youtube
Gå till Youtube